ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
L F V 2018 K OMMEN T AR TILL RE S UL T A TRÄKNING
KOMMENTARER TILL RESULTATRÄKNING Om inte annat särskilt anges redovisas alla belopp i miljoner kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år. Resultatet i LFV-koncernen (LFV) efter finansiella poster uppgår till 5 mkr (-78). Årets resultat efter skattemotsvarighet uppgår till 1 mkr (-61). Resultatutvecklingen de senaste åren har påverkats starkt av det låga ränteläget i form av ökade pensionskostnader på grund av växande pensionsskuld och försämrade möjligheter till avkastning på likvida medel. Lägre luftfartsintäkter, men även lägre finansiella kostnader hänförligt till pensionsskulden är de främsta skillnaderna jämfört med föregående år. Resultat för året ligger väl i nivå med budget som var 6 mkr. RÖRELSENS INTÄKTER Rörelseintäkterna uppgår till 3 156 mkr (3 253), en minskning med 97 mkr. De flygtrafikrelaterade luftfartsintäkterna har minskat med 146 mkr till 2 155 mkr (2 301). Luftfartsintäkterna för året har påverkats med -7 mkr på grund av retroaktiva justeringar avseende 2017. Av årets luftfartsintäkter hänförs cirka 200 mkr till effekter avseende finansiering av kostnader undantagna från riskdelning (okontrollerbara kostnader) inom avgiftssystemet för flygtrafiktjänst en route och terminal Arlanda. Undervägs- och terminalavgifterna fastställs av Europeiska kommissionen för fleråriga referensperioder. Nuvarande referensperiod (RP2) avser tiden 2015–2019. Avvikelser mot de fastställda avgifterna tillåts bara i vissa specifika fall. En tillåten avvikelse är okontrollerbara förändringar vad gäller pensionskostnader. Såväl 2017 som 2018 års pensionskostnader har ökat kraftigt på grund av förändring av diskonteringsräntan som används för beräkning av pensionsskulden. De delar av pensionskostnadsökningen som påverkar undervägs- och terminalavgifterna var 158 mkr lägre 2018 än 2017, vilket bidragit till lägre luftfartsintäkter hän förligt till okontrollerbara kostnader. LFVs intäkter för flygtrafiktjänsten en route baseras på antal service units, vilka har ökat med 5,6 procent jämfört med 2017. Den fastställda undervägs- respektive terminalavgiften för 2018 sänktes 46 med 3,9 procent respektive 4,3 procent jämfört med föregående år. Trafikökningarna ger LFV ökade intäkter för undervägsavgifter, men med det regelverk som gäller finns en inbyggd trafikriskdelningsmeknism. Den innebär att LFV får behålla intäkterna fullt ut för trafikökning upp till 2 procent jämfört med prestationsplanen för 2015–2019. För trafikökningar mellan 2–10 procent får LFV behålla 30 procent av de ökade intäkterna. Resterande del kommer flygbolagen tillgodo genom sänkta avgifter. För trafikökningar över 10 procent får LFV inte behålla någon del av intäkterna. Ackumulerat till och med 2018 var trafikvolymerna cirka 13 procent över prestationsplanen. Utfallet på terminalavgifterna blev 16 mkr lägre än föregående år främst beroende på lägre intäktskorrigering för pensionskostnader. För terminalavgifterna innebär trafikriskdelningsmekanismen att LFV inte får behålla någon del av ökade intäkter till följd av mer trafik än planerat. Ersättning för lokal flygtrafiktjänst på statliga, militära samt kommunala och privata flygplatser ligger högre än föregående år, vilket främst förklaras av högre intäkter för uppdrag åt Försvarsmakten. Övriga rörelseintäkter uppgår till 942 mkr (921). Här ingår ersättning från intressebolaget NUAC med 723 mkr (712). Motsvarande belopp återfinns också som kostnad under diverse externa kostnader eftersom LFV köper flygtrafikledning av NUAC och samtidigt får ersättning för personal och utförda tjänster. Anslag för 2018 avseende regeringsuppdrag har erhållits med 25 mkr (0). Under året har LFV erhållit EU-bidrag avseende finansiering av investeringsoch utvecklingsverksamhet. Bidrag för forskning och innovation erhålls förutom från EU även från Trafikverket, för att utveckla och effektivisera flygtrafiktjänsten. Sammantaget uppgår bidragsintäkterna till 74 mkr (73). Värdet av aktiverat arbete för egen räkning hänförligt till investeringsprojekt uppgår till 35 mkr (31). RÖRELSENS KOSTNADER Rörelsens kostnader uppgår till 3 013 mkr (3 008). Personalkostnaderna uppgår till 1 636 mkr (1 636). Jämfört med föregående år är dessa totalt sett således oförändrade. Lönekostnaderna och övriga personalkostnader har ökat 26 mkr, vilket i huvudsak avser normala löneökningar, samtidigt är kostnader för sociala avgifter inklusive pensioner är 27 mkr lägre. 2018 års kostnader har väsentligt påverkats av den sänkning av diskonteringsräntan som Statens Tjänstepensionsverk (SPV) årligen fastställer i november och som tillämpas vid nuvärdesberäkningen av intjänad pensionsrätt och affärsverkens pensionsskuld. En ytterligare sänkning har skett av diskonteringsräntan från -0,6 procent till -0,7 procent. Årets sänkning med 0,1 procentenheter innebär en kostnadsökning för LFV på cirka 136 mkr (390), varav merparten 110 mkr (314) redovisningsmässigt rubriceras som finansiell kostnad och 26 mkr (76) som personalkostnad. Drygt 80 procent av merkostnaden finansieras via avgiftssystemet medan resterande cirka -25 mkr (-70) är direkt resultatpåverkande. Diverse externa kostnader uppgår till 1 220 mkr (1 207). En kostnadsökning om 13 mkr jämfört med föregående år. Det är flertal olika externa kostnader som fluktuerat mellan åren, men som sammantaget för LFV delvis tar ut varandra. Kostnadsökningar har skett i affärsverket realtivt generellt för verksamheten jämfört med 2017. Exempelvis har kostnaderna för flygledarutbildning, it-, drift- och konsultkostnader, resekostnader samt kundförluster ökat. Samtidigt är kostnaderna i bolagsgruppen lägre då betalningar om 40 mkr erhållits för kundfordringar som föregående år reserverats som osäkra. Reserver för osäkra kundfordringar har lösts upp i takt med att betalningar har erhållits och gett en positiv effekt på årets resultat. Förra året fanns kostnader för reservering för osäkra kundfordringar om 33 mkr. Avskrivningarna för 2018 uppgår till 157 mkr (164).
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar