ÅRSREDOVISNING 2018 1
ÅRSREDOVISNING 2018 GD har ordet
ÅRSREDOVISNING 2018 Från flygtrafikledning till fo
rskning
ÅRSREDOVISNING 2018 LFV är med dig på resan
ÅRSREDOVISNING 2018 Förvaltningsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Kort om året
ÅRSREDOVISNING 2018 Allmänt om verksamheten
ÅRSREDOVISNING 2018 Utveckling för ökad konkurrens
kraft
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten bygger flyginfrastr
ukturen
ÅRSREDOVISNING 2018 Samarbeten och partnerskap
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygtrafiken fortsätter att ök
a
ÅRSREDOVISNING 2018 Prestationsstyrning för ökad e
ffektivitet
ÅRSREDOVISNING 2018 Händelserikt år, fler regering
suppdrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Flygsäkerhet är vår viktigaste
prioritet
ÅRSREDOVISNING 2018 Miljö och hållbarhet L F V 201
8 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE MILJÖ OCH HÅLLBARHET I LFVs uppdrag ingår att arbeta för ett hållbart flyg. Det gör LFV i den dagliga operativa verksamheten, men också genom att i samarbete med våra partners utveckla luftrum, procedurer och systemstöd för att minska påverkan på miljön och klimatet. Luftrum och flygvägar konstrueras för att vara effektiva ur ett hållbarhetsperspektiv. I LFVs analysverktyg bearbetas miljontals radarspår och andra data från flygledningssystemet för bedömning av hur miljöoptimala trafikflödena är. Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft, och hela flygbranschen arbetar med hållbarhetsfrågor. I regeringens nationella flyg strategi är miljö- och klimatpåverkan ett fokus om råde och LFV har i uppdrag från regeringen att arbeta för ett hållbart flyg. ÖVERGRIPANDE MÅL Med utgångspunkt från miljö- och klimataspekterna har ett antal mål tagits fram som styr LFVs inriktning. LFVs övergripande mål är att: • bidra till att minska koldioxidutsläpp från luftfart i svenskt luftrum • bedriva ett aktivt arbete för att minska egna koldioxidutsläpp • bedriva ett aktivt arbete för att minska sin energiförbrukning. LFV upprätthåller och stärker kunskapen inom organisationen genom en obligatorisk miljöutbildning för alla nyanställda och konsulter. Blivande operativa chefer utbildas i miljö- och klimatfrågor och alla flygledare utbildas i hur man leder flygtrafik så miljösmart som möjligt. INDIREKT MILJÖPÅVERKAN LFV bidrar till minskad miljöpåverkan genom att flygtrafikleda effektivt och bistå flygplatserna i deras miljöprövningar och arbete för att minska miljöbelastningen på och kring flygplatserna. I samarbete med våra partners utvecklar LFV luftrum, procedurer och systemstöd för att skapa bättre förutsättningar, både när det gäller utsläpp och buller. Flygtrafiken svarar globalt för 2,6 procent av världens utsläpp av koldioxid och 4–5 procent av alla klimatpåverkande utsläpp. Flygtrafiktjänstens påverkan på flygets totala utsläpp bedöms vara mellan 6-8 procent. Målet är att skapa förutsättningar som minskar koldioxid utsläppen i svenskt luftrum med i genomsnitt 1 000 ton per år sett över perioden 2014–2019. För 2018 minskade utsläppen med cirka 665 ton (160 ton). Det innebär att genomsnittsminskningen efter fem år ligger på 811 ton per år. MÅLUTVECKLING MINSKNING KOLDIOXIDUTSLÄPP ÅR Ton CO2 2014 1 185 2015 2016 2017 2018 406 1 638 160 665 LFV mål sedan 2014 är att minska koldioxidutsläppen i svenskt luftrum med i genomsnitt 1 000 ton per år fram till år 2019. Efter fem år är genomsnittsminskningen 811 ton. UTREDNINGAR OCH ANALYSER Luftrum och flygvägar konstrueras för att vara både effektiva och optimala ur ett hållbarhetsperspektiv. LFV har utvecklat ett analysverktyg som bearbetar miljontals radarspår och andra data från flygledningssystemet TopSky för att kunna bedöma hur miljöoptimala trafikflödena är, var bristerna finns och hur de kan åtgärdas. LFV erbjuder också stöd i flygplatsernas miljötillståndsarbete och miljöanalyser, för att minimera miljöpåverkan avseende buller och utsläpp. Under 2018 har LFV bistått Swedavia i ett flertal utredningar och projekt, bland annat med att skapa nya lösningar för att minska exponeringen för flygbuller och minska utsläppen. Ett exempel är nya inflygningsprocedurer söderifrån till Arlanda. LFV har också en viktig roll i luftrumsprojektet SAARP (Stockholm Arlanda Airport RNP Project), som inleddes 2018. Projektet ska möta EU-krav, men ambitionen är också att projektet ska inleda en nödvändig långsiktig förändring av luftrumsstrukturen i Stockholmsområdet. Under året har LFV bidragit med flygvägsexpertis till flygplatsägare i ärenden gällande miljötillstånd. Hösten 2018 driftsattes ett nytt flygvägssystem för trafiken till och från Malmö Airport. Förändringen är en del av flygplatsens nya miljötillstånd och innebär bland annat att flygbolag som trafikerar flygplatsen erbjuds kurvade inflygningar. Då kan de mest tätbebyggda områdena undvikas. LFV har också bistått Sundsvall-Timrås flygplats vid deras ansökan om nytt miljötillstånd . 34 Å
ÅRSREDOVISNING 2018 Vårt bidrag till Agenda 2030
ÅRSREDOVISNING 2018 FoI skapar möjligheter för fra
mtiden
ÅRSREDOVISNING 2018 En lärande och utvecklande org
anisation
ÅRSREDOVISNING 2018 Stora utmaningar framåt
ÅRSREDOVISNING 2018 Resultaträkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Balansräkning
ÅRSREDOVISNING 2018 Finansieringsanalys
ÅRSREDOVISNING 2018 Redovisnings- och värderingspr
inciper
ÅRSREDOVISNING 2018 Noter
ÅRSREDOVISNING 2018 Investeringar
ÅRSREDOVISNING 2018 Rapportering enligt prestation
splan
ÅRSREDOVISNING 2018 Riskhantering
ÅRSREDOVISNING 2018 Förslag till utdelning
ÅRSREDOVISNING 2018 Revisionsberättelse
ÅRSREDOVISNING 2018 LFVs styrelse
ÅRSREDOVISNING 2018 Koncernledning
ÅRSREDOVISNING 2018 Fem år i sammandrag
ÅRSREDOVISNING 2018 Förkortningar och förklaringar