Magasinet Omsorg 1
"Vi är väldigt förtjusta i honom", säger Yrsa Blo
mqvist om Tim Härestrand. ”Han är jäkligt hygglig. Skötsam, uppmärksam, kan allt – han är mycket bra.” kommer att bli, hur kunderna mår och så vidare, och man behöver vara rätt självgående eftersom man oftast jobbar ensam. Det krävs att man har självförtroende, kan ta egna initiativ och vara lite kreativ, till exempel om någon har ramlat, säger han. – Omsorgsarbetet i sig är egentligen inte svårt, men det krävs lite fingertoppskänsla. Det kan vara en balansgång hur mycket man ska öppna upp sig själv med kunden och skapa ett förtroende. Man får bjuda in lite grann, annars får man inte den där riktiga kontakten. – Jag tänker också att det är extra viktigt att visa respekt just inom hemvården: det som är vår arbetsplats är ju först och främst kundernas hem. De naturliga pauserna mellan kundbesöken ser han som en stor fördel. – Hade jag jobbat på ett särskilt boende eller en vårdavdelning hade jag haft kunderna i rummen bredvid. Men inom hemvården har jag en stund för mig själv på cykeln då jag hinner avsluta mentalt, lyfta blicken och andas innan jag träffar nästa person. För det bästa med jobbet är människorna han jobbar med att hjälpa. – Att göra något som betyder så 40 Magasinet Omsorg mycket för andra, att få höra ”åh, är det du som kommer”, det är fint. Jag känner varje dag att jag är omtyckt, och jag stannar så länge jag kan hos var och en. Jag försöker alltid att vara här och nu, även om jag kanske egentligen har bråttom, så att jag inte stressar upp kunden. Många av dem träffar kanske bara mig den dagen, och då är det viktigt att ta sig tid. Att sitta ner och prata en extra stund över en kopp kaffe kan betyda väldigt mycket för dem, säger han. TIM HÄRESTRAND ÄR också noga med att hålla kontakten med närstående. – Jag vill gärna ha kontakt med de närstående åtminstone en gång i veckan, jag ringer eller skickar ett sms. Tyvärr tror jag att närståendekontakten ofta prioriteras bort, att de bara hör av oss när det har hänt något – men jag tänker att det kan vara kul för dem att också få höra när veckan har varit bra. På Tim Härestrands högra handled står ordet ”Kärlek”, på den vänstra ”Revolt”. Tatueringarna gjordes i sena tonåren och är tillsammans med Svenska Akademins lejon en hyllning till dåvarande favoritbandet och en älskad bror. Men mycket till revolutionär är han inte, menar han. Ändå tog han i höstas strid för sin arbetsplats, då Helsingborgs stad ville säga upp avtalet med Attendo efter en granskning av verksamheten. – Jag tyckte att det som stod i protokollet inte riktigt speglade hur det ser ut i verkligheten. Detta är ju mitt jobb, jag stormtrivs och vet att kunderna jag går till absolut inte vill att verksamheten ska upphöra. Så jag kände att jag måste göra något, berättar han. – Vi skrev ett öppet brev om hur vi känner, med namnunderskrifter från personal på Attendos olika områden. Sedan bjöd vi in politikerna i Vård- och omsorgsnämnden till ett möte här, och så fick de följa med ut till kunderna. Och initiativet gav resultat. – Efter nämndens möte i slutet av september, vid elvatiden på kvällen, läste jag i Helsingborgs Dagblad att politikerna ändrat sig. Tim Härestrand vill inte ta åt sig äran för att ha räddat verksamheten, poängterar han. – Det är ju inte bara jag som jobbat för detta. Men visst, hade jag inte tagit tag i det så hade det kanske inte hänt. Så det är klart att jag är stolt.