Magasinet Omsorg 1
Omsorgshjältar MOHAMMED KAMRUZZAMAN, UNDERSKÖTERS
KA ATTENDO SABBATSBERGSBYN ”Det handlar om att finnas till hands” MED NÄRMARE 20 år som undersköterska på äldreboendet Sabbatsbergsbyn kan Mohammed verkligen sin arbetsplats utan och innan. Han har hunnit fylla 63 men tar fortfarande varje chans att jobba extra och hoppar gärna in när någon är sjuk. Inte för att han måste utan för att han älskar sitt arbete och känner att han gör stor skillnad. – Jag brukar skoja med min chef att när jag fyller 65 ska jag gå ned på heltid, säger han och skrattar. Jag älskar att jobba och att vara på jobbet. Mohammed Kamruzzaman fallenhet för en viss typ av jobb ska man inte kämpa emot. Jag känner att jag gör stor skillnad i omsorgen och det är här jag hör hemma. Jag vill att de äldre ska må bra och då blir jag viktig för dem. Mohammed växte upp i Bangladesh och kom till Sverige som 25-åring. Trots att han bott länge i Sverige säger han att det var uppväxten i Bangladesh och kontakten med äldre släktingar som präglat honom och som gör att han trivs så bra med att umgås med äldre. – Det finns mycket livserfarenhet att ta del av. Jag trivs helt enkelt i det sällskapet. ”Det handlar om att HAN BERÄTTAR OM en dam på demensavdelningen som inte ville äta. Mohammed tog sig tid att sitta ned och prata och skoja med henne tills hon ätit upp sin lunch. förstå de äldre, ta sig tid och verkligen finnas till hands. Aldrig ha bråttom DET VAR INTE SJÄLVKLART att Mohammed skulle välja omsorgsbanan. Han har under sitt nästan 40 år långa arbetsliv haft flera olika jobb inom både industrin och handeln. Genom en bekant blev han tipsad om att prova på att jobba i äldreomsorgen som sommarvikarie. Det var ett yrke som passade honom. – När man känner att man har en eller skynda utan att ge av sin tid.” – Det visar hur en liten insats från min sida har stor betydelse för henne och bidrar till att hon får i sig näring. Samtidigt har vi en trevlig stund tillsammans. För mig är det en stor seger, säger han och fortsätter: – Det handlar om att förstå de äldre, ta sig tid och verkligen finnas till hands. Aldrig ha bråttom eller skynda utan att ge av sin tid. Att finnas till hands är viktigast, mat och annan omvårdnad får ibland stå tillbaka. SAZAN ABDULLA PÅ ATTENDO FLODINSGÅRDEN ”Kunderna ska känna att de är viktiga” FÖR SAZAN ÄR arbetet som undersköterska på Flodinsgården mer än ett jobb. Det är ett andra hem och kunderna är en del av hennes familj. Den känslan har hon burit med sig sedan hon började på Attendo för 20 år sedan. – För mig är det viktigt att vara Saznan Abdulla kunderna nära. Det är ingenting som jag anstränger mig för, det bara blir så. En nära kontakt gör det så mycket enklare att förstå vad de vill ha, vad som gör dem oroliga och vad som får dem att skratta. Det gör oss trygga tillsammans, säger Sazan. När nya kunder flyttar in tar sig Sazan alltid extra tid för att ägna sig helt åt den nyinflyttade. – Jag vill att det ska kännas bra från början. Man kommer långt med småprat, vilken frukost vill de helst ha och hur gör vi med kläder och hår? Hon beskriver också hur viktigt det är att kunderna är presentabla och får behålla sin värdighet. – Jag klarar inte av att se en kund orakad eller ovårdad i håret. Då vill jag genast göra något åt det. Det är viktigare än man tror att få känna sig fräsch och fin. Sazan tror att hennes yrkesval har att göra med den relation hon har till sina egna föräldrar som bor kvar i Irak. – Jag var yngst bland mina syskon men ändå den som tog mest ansvar hemma. Min pappa brukade skoja att det var jag som var chefen. Hennes relation till släkten i Irak är viktig och något hon gärna delar med sig av till kunderna. Vid ett tillfälle skickade en av kunderna ett brev till Sazans mamma i Irak för att tacka henne för det fina jobb hon gjort med att uppfostra henne. – Det var verkligen rörande och både jag och min mamma grät när vi läste vad hon skrivit. 42 Magasinet Omsorg