Magasinet Omsorg 1
FRAMTIDENS OMSORG Ny teknik ger gemenskap och try
gghet Attendo är bra på att använda ny teknik och digitala lösningar, berättar Anna Grahm, som är segmentsutvecklare för särskilt boende: – Redan idag finns många digitala lösningar som frigör tid för medarbetare att vara ute mer hos kunden. Andra lösningar stärker kundernas integritet och trygghet, bidrar till att ensamma får kontakt med omvärlden och kan delta i sociala aktiviteter och ge sig ut och resa. DIGITAL PLANERING – Det är viktigt att frigöra omsorgsarbetet från administration, så att vi maximerar tiden som medarbetare har med kunden. Attendo har utvecklat verktyg som gör vardagen enklare för våra medarbetare. Exempel: Mjukvara och appar för planering av omsorgsinsatser. MEDICINSKT STÖD OCH TRYGGHET – Tillsyn och medicinska hembesök tar mycket resurser i anspråk, trots att det ofta bara är korta besök. Att kunna göra mer på distans och låta exempelvis en läkemedelsrobot sköta medicinering ger ökad effektivitet – och ökad trygghet. Anna Grahm TILL ATTENDOS HR-CHEF CAMILLA ÅS: 1. Hur lockar vi fler medarbetare till omsorgsyrket? – Omsorgen står ligheter att bekämpa ensamhet. Med kameror och videokonferenser kan man koppla upp sig på olika aktiviteter och ha en aktiv gemenskap även om man har svårt att förflytta sig. Reseupplevelser kan fås hemma i soffan, och sociala robotar kan bidra till enkel vardagsinteraktion. Exempel: Virtuell bingo, virtuell reseguidning, social robot, VR-upplevelser. Nya appar, VR-teknik och japanska toaletter hjälper omsorgen framåt. STÄD OCH SERVICE I HEMMET – Om en Exempel: Nattkameror, aktivitetsmätare, läkemedelsrobot, smarta sensorer. SJÄLVSTÄNDIGHET OCH INTEGRITET – För många är det utmanande att inte kunna röra sig fritt, sköta sin hygien eller gå på toaletten själv. Här finns många smarta hjälpmedel som ökar både självständighet och integritet i vardag. Exempel: Duschrobot, japansk toalett, strumppåtagare, bestickrobot, trapphissar. KOMMUNIKATION OCH GEMENSKAP – Digitalisering innebär också möjrobotdammsugare sköter städningen, och matkassen och andra varor levereras direkt till dörren, kan omsorgspersonalen ägna sig mer åt omsorg. Exempel: Städrobot, hemleverans av mat. Jag fixar städningen! inför stora utmaningar när det gäller att få fler att söka sig till våra yrken i framtiden. Som arbetsgivare har vi ett stort ansvar att visa vad omsorgsyrket innebär och bidra med ett spännande och utvecklande arbete där man varje dag kan göra stor skillnad för de människor som behöver hjälp i vardagen. 2. Hur ser kompetensförsörjningen i omsorgen ut idag? – Att hitta rätt kompetenser är nödvändigt för att vi ska kunna säkra en god och trygg omsorg till den växande skaran äldre de närmaste åren. Precis som vården har vi i omsorgen under en längre tid haft brist på sjuksköterskor och nu märker vi också en ökad brist på undersköterskor. Det ser dock lite olika ut i olika delar av Sverige, i storstäderna är tillgången på kompetens generellt större. Men hela omsorgen kommer behöva fler medarbetare, den saken är klar. 3. Vad kan arbetsgivarna göra? – Vi arbetar målmedvetet för att ge våra medarbetare meningsfyllda jobb där de får inflytande och kan utvecklas. Vi jobbar också hårt för att höja anseendet i yrket genom att kontinuerligt lyfta fram våra skickliga medarbetare och visa hur vi bidrar med innovationer och utveckling i branschen. Men vi behöver bli bättre på att ha kontakt med vårdutbildningar och högskolor, bygga en bra dialog med facket och andra aktörer. Det är många som behöver samverka för att visa att omsorgsyrket är en framtidsbransch. Magasinet Omsorg 9 Tre frågor