DMV 1
REPORTAGE DIGITAL PORSCHE tion. Företaget var för
stort och han behövde en ny utmaning. Det fanns dock ingen plan, det enda han visste var att det var dags för något nytt. Att se vad som väntade blev den nya planen, och den drivande faktorn. Efter ett slutligt godkännande från sambon var det bara att köra på. En av de första uppgifterna i Martijns nya liv var att lämna tillbaka företagsbilen. Med företagsbilen borta behövde han kvickt lösa transportfrågan. Som tur är älskar han klassiska bilar, och hade en Citroën 2CV i garaget. En ganska liten bil, och inte alls särskilt praktisk under vintern med tre barn. – Jag har alltid längtat efter en Citroën DS, säger Martijn. Jag fick tillfälle att köpa en, och den var superkul att köra och levererade precis vad den lovade. Men efter ett tag så började jag störa mig på en sak. Och det var motorn. Motorn lät så pass högt att han kände sig tvungen att komma på en åtgärdande lösning. Det här var i slutet på 2015, och elbilar fanns det ju gott om redan då. – Kanske kan jag konvertera bilen till eldrift? minns Martijn. Det måste ha gjorts förr, så jag började googla. Det tog inte lång tid innan Martijn kom i kontakt med andra som hade genomfört liknande projekt. Han insåg snabbt att de flesta projekt hade genomförts av helt vanliga amatörer och bilentusiaster. Som del i researchprocessen åkte han även och besökte flera av dem. Det var allt från ombyggda Citroën DS och Volvo Amazon, till gamla holländska småbilen DAF. Tekniken var förbryllande i sig, ändå var det något annat han inte fick ihop i huvudet. – Så här kan det inte gå till, hela bilen rostar bort under deras fötter! återberättar Martijn om hur han tänkte. Och ändå stoppar de in 30 000 euro värt med modern elektronik under huven? Jag sa till mig själv att det här måste göras annorlunda, det passar inte min vision. Martijn letade då efter en partner till sitt DS-projekt som hade ett tekniskt 22 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 8 2018 Denna 3D-printade modell visar hur elmotorn integreras med differentialen, som sedan driver bakhjulen. Jurgen och Martijn tittar igenom schemat för de kommande veckorna. Veckorna efter intervjun bestod av flera leveranser av fordonskomponenter! kunnande. Ska projektet genomföras, ska det göras ordentligt. Han fick nys om en tillställning hos ett företag i Tyskland, som hade stor erfarenhet av elkonvertering av klassiker. Det blev läge för Martijn att rota fram en gammal kontakt, en vän som han har känt sedan de unga tonåren. Det var då Jurgen Moerman kom in i bilden. – Vi hade förstås regelbunden kontakt, men aldrig professionellt, säger Martijn. Jag visste så klart att han var aktiv inom motorbranschen, och hade arbetat mycket i Tyskland. Han är duktig på tyska, och har goda insikter i verksamhetsområdet. Om han följde med så skulle vi