DMV 1
EXPERTEN DECEMBER Finns det nu något att lära Str
ulande ABSenheter kan vara orsak till många huvudvärk. dagar på internet är det i stort sett alldeles säkert att vevaxelgivaren felar. Det behövs därför ingen närmare felsökning enligt kunden. Det enda som behöver göras är helt enkelt att byta sensorn. För att underlätta det hela har kunden dessutom lyckats beställa den billigaste sensorn på hela internet, som han stolt överräcker. Efter denna utläggning försöker verkstaden klämma in kundens bil för ett enkelt byte av vevaxelsensorn. Efter att sensorn är bytt kommer de verkliga bekymren, motorn startar fortfarande inte! Jag blir nu kontaktad av en stressad verkstadsägare som låst upp en plats i verkstaden och har en väntande kund hängandes över axeln. Mina råd blir att mäta upp resistansen på den nya sensorn, som visar sig ligga runt 1 000 Ohm. Kablaget upp till styrdonet mäts också upp, utan några upptäckta fel. Diagnosverktyget bekräftar en felkod: vevaxelsensor avbrott. Efter en stunds diskuterande riktas misstankarna mot styrdonet. Ett begagnat styrdon beställs och klonas med kundens gamla uppgifter från bilen. Bilen startar fortfarande inte och fortsätter ge samma felkod: vevaxelsensor avbrott. Verkstaden har nu ägnat ett antal timmar åt detta ”enkla fel” och tvingas nu tala om för kunden att han helt enkelt inte har mer tid inom de närmsta dagarna. Kunden bestämmer sig då för att bogsera bilen till en annan verkstad. Efter ett par dagar återvänder kunden med en bil som går men som sätter felkod: styrdon felkonfigurerat. Man bestämmer då att styrdonet åter skall skickas iväg för en omprogrammering, som äntligen fungerar när det kommer tillbaka. Men nu kommer nästa ”överraskning”: kunden vill inte betala något eftersom alla verkstadens försök inte hade hjälpt honom. Den andra verkstaden skyller nämligen på den första verkstaden, som har gjort fel genom att montera den nya vevaxelsensorn snett. Själv har jag inte på alla år varit med om att en ny vevaxelsensor blivit ”snett monterad”, men visst, allt kan hända och motsatsen går inte att bevisa. Verkstaden erbjuder därför först en kompensation där man bjuder på arbete med montering och därefter felsökningskostnaden. Kunden vägrar och 48 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 8 2018 verkstaden erbjuder då att kreditera hela kostnaden. Kunden vägrar fortfarande, och vill nu dessutom ha ersättning som täcker kostnaden hos den andra verkstaden. Han vill dessutom ha ersättning för en ny A-stolpe-inklädnad då den blivit smutsig, annars skulle han vända sig till ARN. Slutsatsen blir alltså att kunden kräver gratis reparation av sin bil, plus en ny inredningsdetalj till en 15 år gammal bil – utan att först ha pratat med verkstaden. Vi får se hur detta ärende slutar då det inte är avgjort ännu hos ARN. av dessa ärenden? Ja, man kanske ska se upp med de kunder som kommer med egna reservdelar som även har vänner ”som kan allt om bilar”. De är ju dessutom svåra att argumentera med eftersom de tillbringat dagar på internet och alla forum, för att själva kunna betydligt mer om sin bil än vad verkstaden någonsin har tid att engagera sig i. Det skulle vara intressant att få tillgång till de uppgifter som ligger hos ARN; det skulle inte förvåna mig om samma person återkommer med ständiga anmälningar. Kanske är det snart dags för en svart lista även på personer som regelmässigt anmäler till ARN, och inte bara en lista på de företag som ej följer ARN:s beslut. Nu blir det ett kort juluppehåll, sen är det bara att börja jobba igen. r God Jul & Gott Nytt År! Sonny Waxmo Fordonsteknik Support SONNY WAXMO: Sonny Waxmo är i grunden en bilmekaniker som vidareutbildat sig på olika områden och då framförallt inom fordonselektronik. 1996 startade han företaget Fordonsteknik Support. Hans affärsidé var att erbjuda bilverkstäder vidareutbildning och teknisk support. Under de första tio åren var det mycket resor med utbildningar från Ystad i söder till Kiruna i norr, men idag hjälper Sonny bilverkstäderna att lösa problemen som dagens bilar vållar dem på verkstaden. I DMV svarar Sonny på vanligt förekommande frågor i branschen. r