DMV 1
REPORTAGE PELLE I KIL På och runt motorn finns sk
yltar som hänvisar till den omfattande verkstadshandboken. Vad fick dig till att byta från flyg till bil? – Jag fick höra talas om en man som byggt på ett eget flygplan i 20 år. Men hälsan blev skröplig och han fick flygförbud innan planet blev klart. Då insåg jag att livet är för kort och kroppen för vansklig för att bygga ett flygplan på mitt omständiga sätt. Visste du redan då att din bil skulle byggas runt fyra Volvomotorer? – Nej, jag fantiserade länge om att koppla ihop två raka sexor till en rak tolva. Men en natt vaknade jag av en idé, eller om det var en dröm. I vilket fall som helst tog jag på morgonrock och pannlampa, samt kröp upp på vinden där det fanns en gammal Volvo B20-motor. Efter lite mätningar insåg jag att fyra Volvoblock skulle kunna bli basen för en rak 16-cylindrig motor. Först försökte jag koppla ihop de fyra vevaxlarna, med en svängningsdämpare i varje skarv, till en enda lång axel. Problemet var att varje vevsläng är som en stämgaffel. Första vevslängen har en ton, den andra har en annan ton och de två tillsammans har en gemensam ton och så vidare. Och hela axeln vibrerar alldeles för mycket redan innan rörelsen kommer till nummer 16. – Projektet kunde ha stannat där. Men allt jag hade inom mig sedan 43 år tryckte på. Det gick inte att stoppa bygget. Då kom tanken på en huvudaxel och nu är motorn färdig. Har du aldrig tappat sugen under alla år som du har byggt på motorn? Och nu ska det ju bli en bil att sätta den i! – Nej jag tappar inte sugen. Tvärt om. Visst vill jag få bilen färdig, men det är resan in i all ny kunskap som är den största grejen. Det finns liksom inget sug att tappa. Varje liten detalj är en glädje i sig. Det är kanske det som utmärker en nörd. Att intresset för det man ser där man står är tillräckligt för att finna tillfredställelse, inte något som finns ”där framme”. Eller kanske inte ens finns där framme. Hur mycket tid och pengar har du lagt ner hittills på projektet? – Jag slutade att räkna vid 13 500 timmar och nu har jag åtminstone passerat 14 000 timmar. Jag slutade föra bok på utgifterna vid 450 000 kr och har nu helt säkert passerat en halv miljon. Egentligen är det ju alldeles för mycket pengar för en leksak. Men jag är singel och har varken sommarstuga eller åker på semester. Och nu när jag ska köpa nya bromstrummor och skivor blir det till att äta makaroner i ett par veckor. Men det är det värt. Till sist. Vad ska du göra när bilen är färdig? – Jag ska starta den och köra med den. Redan nu njuter jag av att trycka på den svarta startknappen, höra startmotorernas bendixdrev slå till och förföras av ljudet från 8,1 liter i 16 cylindrar. Jag har ju själv valt en tändföljd som ger just det ljud jag ville ha. Den som vill veta hur det låter kan gå in på min hemsida och lyssna: www.sweet16.se r 45