DMV 1
REPORTAGE DIGITAL PORSCHE att bena ut alla motgån
gar längs vägen. Att de valde att börja komAtt Voitures Extravert har valt att omvandla Porsche beror bland annat på utbudet av donatorbilar och bilens klassiska dragningskraft. åtminstone göra en kul resa till Tyskland ihop. Resan till Tyskland sådde ett annat frö: Det här kanske är något som skulle intressera allmänheten? Feedbacken och kontakterna de lyckades få ihop pekade onekligen åt det hållet. Vilket sedermera blev det riktiga startskottet för Voitures Extravert. Med den tekniska expertisen på plats i form av Jurgen Moerman, behövdes nu en guru inom marknadsundersökning – någon som kunde bena ut alla frågetecken, allt som kan gå fel ska undvikas i största möjliga mån. Därför kallades ytterligare en kontakt till Martijn in som konsult. När de visste vad marknaden var ute efter kunde de sätta igång och jobba. – Vi märkte att vi särskilde oss från övriga initiativ på marknaden, säger Martijn. Alla började nämligen med tekniken, alltså batterier, kablar, eller bilens teknologi. Men ingen hade börjat utifrån vad kunden verkligen är ute efter. KUNDEN FÖRST OCH SEDAN BILEN – Marknadsundersökningen visade oss att folk fastande vid två saker som begränsade vägen till framgång: att man låste sig till en viss teknologi, eller till en viss bil, tillägger Jurgen. Vi lämnade det tänket helt. Visst, vi älskar Porsche, men vi har inte begränsat oss där. Och vi började ju faktiskt med en [Martijns] Citroën DS. Som för övrigt enligt marknadsundersökningen inte var en optimal utgångsbil. Så redan där fick vi ett kvitto på att vår approach fungerade, eftersom vi fokuserade på mersiellt med Porsche beror bland annat på att den färdiga produkten, med all teknik samt en helrenovering, kommer kräva att bilen säljs för kring 300 000 euro. Och vem skulle köpa en Citroën DS för den summan? Därför har Voitures Extravert valt att börja med Porsche – en bil som allmänheten redan är beredd att betala en större summa för. Samtidigt berättar de att, trots företagets framtoning, så tänker de inte låsa sig vid Porsche. ”Serieomvandling” av fler klassiker är på tapeten. Land Rover nämner de som exempel. SÅ HÄR BLIR EN PORSCHE ELDRIVEN Om du råkar äga en Porsche och vill få den ombyggd hos Voitures Extravert får du sannolikt ett nej. Voitures Extravert letar själva fram rätt bil åt dig. På så sätt får de fullständig kontroll och vet exakt vad de får. De har dessutom valt att begränsa nivån för hur pass mycket bilen kan skräddarsys. Det gör man för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. – Du kommer till oss och beställer en bil som om den vore ny, säger Jurgen. Du får välja färg, välja inredning och kanske några extrafinesser, men inget utöver det. Inte som Singer [Vehicle Design] eller RUF [som specialbygger Porsche-modeller], eller Eagle med sin Jaguar där man skräddarsyr metallpaneler. För då är man plötsligt uppe i tusentals arbetstimmar. Då hamnar man även i en prisklass bortom en halv miljon euro. Visst, det finns en marknad för det – men det är inte där vi vill befinna oss. Vi söker förutsägbarhet och reproducerbarhet, vilket kräver en begränsning i antalet skräddarsydda valmöjligheter. Den stora valmöjligheten man har som kund handlar om vilken kaross man vill ha. Förutom färgen och interiören kan man välja 80-tals looken med breda skärmar, eller 60-talets motsvarighet med smalare siluett. – Där tar valmöjligheterna slut, säger Martijn. Vi har varken sex olika motorer, eller sju olika körupplevelser; vi bygger en bil med en standardmotor som levererar superprestanda. 23