DMV 1
REPORTAGE PELLE I KIL Min dotter frågade mig en g
ång om jag inte har några ”vanliga” kompisar. Svaret blev att det inte finns några vanliga människor. Alla är unika. Men vissa är mer unika än andra och den mest unika av mina polare är Pelle Söderström. text: bosse ”b i ldoktorn” andersson foto: b i ldoktorn, pelle söderström en suck när de hör min röst. Jag har nog varit som en ”pain in the ass” för dem. Men mellan varje samtal har jag kunnat läsa in mig ytterligare och höja ribban för teorierna bakom min konstruktion en nivå högre. När jag fördjupar mig tillräckligt mycket i ett ämne så slutar det ofta med att jag inser att jag egentligen inte fattar någonting. Har Pelle bygger världens genom tiderna första och enda raka 16-cylindriga bilmotor. Att det inte finns eller har funnits en dylik motor beror på att hela konceptet är helt vansinnigt. För Pelle är vansinnigheten dock bara en utmaning. Som grund används fyra motorblock från Volvo B20. Men att påstå att han ”monterar ihop fyra motorer” är inte helt korrekt. Å andra sidan är det inte helt lätt att definiera om han byggt en helt egen motor eller inte. Läs min intervju här nedan och bedöm därefter själv vad Pelle egentligen har byggt för makapär. Vad var det roligaste med hela projektet? – Att bygga en motor på detta sätt är detsamma som en hel ingenjörsutbildning. Trots att jag jobbar som konstruktör på dagarna har jag fått fördjupa mig ytterligare i olika sorters stål, olika sorters specialplast och så vidare. Det kan också ha handlat om fördjupning i tribologi, hållfasthetslära, värmelära, ja… en hel ingenjörsutbildning. Hur har du skaffat dig rätt kunskap? Ventilkåpan är så extremt lång att Pelle lätt hade fått rum med bilens och motorns hela namn: Söderström Herkules 1934. 41 – Det finns ju mycket information på internet, men en hel del av det man läser på webben är ju helt fel. Jag läser både böcker och i datorn, men är mycket källkritisk innan jag tror på något på nätet. Jag har läst många tekniska avhandlingar från universitet. Förutom det så mejlar och ringer jag till riktiga experter. Jag har exempelvis ställt så många kullager-frågor till SKF tekniska support att jag inte längre behöver presentera mig. Jag hör bara du upplevt samma sak? – Jag förstår vad du menar och när jag pratar med experter som jobbar på molekylnivå kan det vara svårt att hänga med. Men jag vill inte bara veta ATT något fungerar utan även VARFÖR. Och så långt har jag nog lyckats hänga med. Den enda gång jag har nöjt mig med svaret att ”det bara är så” gällde högspänningen i tändsystemet. Efter att ha byggt en testanläggning, provat och experimenterat, experimenterat och provat, så kunde jag konstatera att när det gäller överslag, så gäller inga sunt förnuft-lagar längre. Har du någon aning om hur mycket fakta du egentligen har läst in under alla år som du har byggt på motorn? – Nej, egentligen inte. Men jag läste 856 boksidor bara om förtändning. Men betydligt mer har jag tröskat igenom när det gäller luft i motoroljan, kavitation i vätskor, värmetransporten i kylaren, om lager och lagermetaller och så vidare. Alla papper har hittills fyllt upp sju pärmar. Det är tragiskt att jag inte har så bra minne. Jag noterar det jag behöver veta och glömmer bort alldeles för mycket av det som tog mig fram till kunskapen. Mina föreläsningar om motorn brukar ta sisådär tre till fyra timmar när jag pratar rakt ur minnet. Om jag kunde komma ihåg allt jag läst så skulle jag kunna prata i 100 timmar, men då skulle nog rösten svika mig.