DMV 1
EXPERTEN DECEMBER KUNSKAPER FRÅN SKOLBÄNKEN BLAND
AS MED ERFARENHETER FRÅN VERKSTADEN EXPERTKUNDER OCH ALLT PÅ EN GÅNG VISST HAR VI VÄL ALLA UPPLEVT ATT FELEN KOMMER I STIM. VAD DET BEROR PÅ HAR I ALLA FALL INTE JAG EN ANING OM. JAG BRUKAR SKÄMTA IBLAND OM ATT DET ÄR TRANORNA SOM STYR VÄRLDEN, PLÖTSLIGT SKALL ALLA FLYGA TILL HORNBORGARSJÖN. EN DEL HAR ALDRIG VARIT DÄR; INGEN VET VARFÖR, MEN ALLA GER SIG AV I STORT SETT SAMTIDIGT. Detsamma verkar ibland gälla våra kunder och deras bilar, plötslig drabbas väldigt många av samma fel. Det behöver heller inte vara samma märke eller modell som ramlar in på verkstaden. Ett litet rekord sattes nog hos mig för några dagar sedan. På en enda dag fick jag tre supportärenden med exakt samma symptom: Bromspedalen tar väldigt lågt och sjunker när man försöker hålla trycket. Vid snabbt omtag blir det ganska bra och bromsarna känns hyfsade. Eftersom detta är något som de flesta verkstäder känner igen och förknippar med en läckande huvudbromscylinder, så hade alla tre verkstäderna bytt den redan innan de kontaktade mig. Jag drabbades själv av precis samma problem för något år sedan. När kunden beskrev symptomen tänkte jag direkt att det blir till att byta huvudbromscylinder. När jag provkörde bilen kändes det som att bromsarna blev alldeles för bra vid snabba omtag. Jag gick in på verkstaden och tillverkade två pluggar genom att ta en nippel och en bit bromsrör. När konan var slagen och allt såg okej ut kapade jag bromsröret till 3–4 cm. Därefter knep jag igen ändan och lödde till sist igen den så att allt blev tätt. Efter att jag monterat dem direkt på huvudbromscylindern blev pedalen stenhård. Alltså inget fel på den huvudbromscylindern. Eftersom det inte kom ut någon bromsvätska någonstans, och man inte 46 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 8 2018 behövt fylla på behållaren var enda tänkbara felorsaken ABS-enheten. Dessa råd gav jag alla de tre verkstäderna som kontaktade mig häromatt slippa allt krångel med mjukvara och anpassning av elektroniken. När vi nu hamnat i det läget Svart lista på personer som regelmässigt anmäler till ARN? dagen – det visade sig vara exakt samma fel på alla tre: byte av ABS-enhet. Här kan jag ju passa på och tipsa om att det oftast räcker med att byta hydrauldelen för att ABS-enheten behöver bytas på en bil som har några år på nacken så blir det ju ofta aktuellt att söka efter en begagnad enhet. Jag vill därför passa på att höja ett litet varningens finger på just dessa arbeten. Tyvärr blir jag ofta kontaktad av verkstäder som tvingas sitta med svartepetter efter att de bytt just ABS-enheten. Det visar sig nämligen att bilmodellen kan ha samma hårdvara och reservdelsnummer på utsidan – men det skiljer sig i mjukvaran, vilket ej kan kontrolleras förrän enheten sitter på plats i kundens bil. Alltså kan det vara bra om det går att ansluEXPERTEN