DMV 1
REPORTAGE KLIMATSMART pareras. Thinnern går sedan
att återanvända. Det minskar på inköpskostnader, fraktkostnader och spill av farliga kemikalier. ÅTERPLANTERING AV TRÄD Det finns även andra sätt att klimatkompensera. Bland annat genom återplantering av träd – något som diskuteras hos Din Bil Gruppen. – Vi har pratat om det, säHanna Skoog, Miljösamordnare, Din Bil Sverige. Mängden kemilkalier som används på verkstaden är stor. Här finns utrymme för besparingar, både miljömässiga och ekonomiska. ger Hanna. Men ännu inte beslutat något. Skogen i sig blir till nytta; om vi tänker bilbranschen i stort så släpper den ut koldioxid. För att minska koldioxiden så behöver vi ha växter som tar hand om det. ÅTERANVÄNDA BILDELAR I största möjliga mån försöker man återanvända begagnade bildelar – där det är möjligt. Är bilen splitterny är det förstås svårt att få tag på ”gamla” delar, och kunden ser gärna också att reservdelarna är nya om bilen också är det. – Det beror på vad det är Avgasrörets utformning i moderna bilar och snävare bildesign gör det klurigare att täta vid utsug på verkstaden. läggning i Södertälje har till exempel börjat samla in plasten från glasrutor. Sådana initiativ skickar vi ut i organisationen så att fler kan börja med liknande. Det går även att göra som liten fristående verkstad. Märker ni någon skillnad på äldre och yngre när det gäller tillämpning av nya regler? – Jag tycker inte det märks mellan äldre och yngre, säger Hanna. Det märks snarare på vilka möjligheter vi ger. Har vi rätt behållare med rätt uppmärkning där det är tydligt och enkelt så slänger folk på rätt ställe. GASDRIVNA LACKERINGSBOXAR Även här har man lyckats hitta en energibesparing. En av lackeringsboxarna på Volkswagen Slagsta är gasdriven. Det innebär att den inte drar någon elektricitet alls. – Gas i sig kanske inte är den bästa lösningen på sikt, men det är ett bättre alternativ, säger Hanna. Det gör också att vi kan återanvända värmen som genereras. Värmen som alstras använder vi sedan i hela byggnaden. Även kemikalierna i lackeringsprocessen har man sett över. De flesta färgerna är vattenbaserade idag men vissa steg i arbetsförloppet kräver starka lösningsmedel och thinner för att färgerna ska binda och härda på rätt sätt. – Där har vi thinnerkokare i alla våra lackeringsanläggningar, fortsätter Hanna. Då tar du färgresterna och kokar upp det så att thinnern seför något, fortsätter Hanna. Men så fort bilen har gått förbi garantitider så kräver också försäkringsbolagen av oss att det ska vara begagnade delar så långt det går. Där har vi ett gott samarbete med bilskrotar och ser till att vi får delarna vi behöver. FÖRFLYTTNING AV BILAR För att bilarna ska kunna mekas på behöver de stå på rätt plats. Först ska bilen köras in på verkstaden till respektive mekruta, och därefter kan bilen behöva göra ett antal olika stopp innan den är klar. Det innebär att motorn ska 37