DMV 1
REPORTAGE DIGITAL PORSCHE FÖR ATT HÅLLA DET SÅ EN
KELT SOM MÖJLIGT SKIPPAR VI VÄXELLÅDAN HELT. JURGEN MOERMAN, DIRECTOR ursprungligen hade aldrig klarat av det nya vridmomentet. Efter några sömnlösa nätter och samtal med kontakter, hittade man den bästa kompromissen genom differentialen hos Ford Sierra. Den är byggd i aluminium, vilket var ett av kraven, och dessutom så håller den för tuffa påfrestningar. Inte undra på att den är populär inom kitcarkretsar. Att utbudet på delar är stort gör den också till ett vettigt val. – Den är kraftig, och klarar av vridet, säger Jurgen. Vi har 1 000 Nm i 60 sekunder, och 400 Nm oavbrutet. För att hålla det hela så enkelt som möjligt skippar vi växellådan helt. Motorn kommer att kopplas via hardyskiva [en flexibel skivkoppling] direkt till differentialen. Hela kablaget görs om, dels för att man får mer kontroll och dels även för att kunna anpassas till det nya systemet. Bilen digitaliseras och styrs av Apples programmeringsspråk, Swift. Man behåller ändå den ”analoga” känslan med originalreglagen för fönsterhissar, sollucka och så vidare. – Det blir världens första iOS-bil, tillägger Martijn och skrattar. Genom att låta bilen digitaliseras kan man manipulera olika system och på så sätt även stänga av vissa passiva komponenter för att ytterligare spara på batterierna under drift. Exempel är att automatiskt stänga av lyktorna när de inte behövs under dagtid, eller spara på det där sista svepet med vindrutetorkarna. LEVERANS Det vore ganska smarrigt att lägga händerna på en eldriven Porsche, inte sant? Hör och häpna så är leveranstiden inte fasligt lång. När produktionen kickar igång efter årsskiftet behöver man inte vänta längre än 4–5 månader. Detta är möjligt på grund av försäljningsmodellen som innefattar en produktionsbuffert. Visionen på sikt är att tillverka tre bilar i månaden – sådan är efterfrågan. – Vi förväntar oss ha prototypen färdig i slutet på året, säger Martijn. Det har redan lagts ner massor med arbete där och vi är rätt så trygga med att den blir färdig innan årets slut. När prototypen blir tillgänglig kan vi börja ta emot beställningar med en uppskattad leveranstid på 4–5 månader. r FAKTA Bilen heter quintessenza, vilket refererar till ”det femte elementet”. Voitures Extravert vill locka fram känslan av att man kör något nytt och speciellt trots det klassiska skalet. Företagsnamnet är på franska och betyder i korta drag ”utåtriktad bil”, med vissa andra undertoner. Bilen tillåter 120 kW-laddning men kommer även kunna laddas via ett vägguttag beroende på behov. Den beräknade räckvidden är 400 kilometer, enligt WLPT (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Toppfarten är beräknad till 200 km/h och 0–100 km/h sker på under 6 sekunder – endast begränsad av bilens original hjulupphängning och däck. 25