DMV 1
REPORTAGE PELLE I KIL Kylsystemets avluftningscyk
lon tillverkades av en gasoltub från 1960-talet. Röret framför motorn kunde lika väl dragits över ventilkåpan, men det hade blivit fult. Därför offrade Pelle en veckas arbete på att bygga om motorns rör- och slangdragning. Du skriver en reparationshandbok parallellt med att du bygger upp motorn. Boken kan läsas på din hemsida, men en ny utgåva med betydligt fler sidor är precis färdigställd. Hur många sidor blev det? – Det blev 537sidor, ca 54 000 ord och drygt 294 000 nerslag – med mina två pekfingrar. Har du någon grundprincip för bokens upplägg? – När jag skriver i boken så börjar jag med en historisk beskrivning. Hur jag har tänkt och varför. Jag berättar också om hur och varför jag ibland har misslyckats med en konstruktion och fått göra om allt från början och att det är därför det kanske finns ett urfräst uttag som inte har någon funktion. Jag vill att en framtida generation kan förstå hur och varför allt är konstruerat som det är. – Förutom detta måste den som läser texten ju även kunna plocka isär och sätta ihop motorn på ett vettigt sätt. Därför skrev jag 42 sidor bara om kullagren på huvudaxeln. För det visade sig att en rak 16-cylindrig vevaxel har ihjäl sig själv. Därför har varje cylinderblock en kedja ner till en huvudaxel som sammanbinder alla 16 cylindrarna. – Grundtanken med motorn är att den ska se ut som om den var byggd 1934. Från början skrev jag också med ett gammaldags språk, kryddat med vackra ord som kilopondmeter, eljest, ehuru, sålunda, ämbar och så vidare. Men så slog det mig att ett eller annat barnbarn inte kommer att fatta ett jota av detta den dag motorn ärvs. Lyssnar man på några tonåringar som sitter och pratar idag, så kan man tänka sig hur det kan låta om 50, 60 eller 70 år. Därför skriver jag om manualen gång på gång. Till exempel när jag ändrade hela bokens alla ”kilopondmeter” till Newtonmeter. Jag tänker att om ett antal år, så går det kanske inte ens att få tag på en momentnyckel med ”kpm”. På din hemsida finns en avdelning tekniska funderingar, där du både dödar en del myter, förklarar hur saker egentligen fungerar och ger tips om hur du löst 42 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 8 2018 Pelles verkstad är lika välordnad som en hjärnkirurgs operationssal. en del problem. Är detta sådant som har gett dig själv aha-upplevelser? – Japp. En av myterna jag ganska snabbt kunde slå ihjäl var den om att en Volvo B20motor med glapp vipparmsaxel skulle tappa oljetryck. Detta är helt omöjligt eftersom det finns en inbyggd strypning där oljan passerar mellan motorblocket och topplocket. Det viktiga är dock inte att det finns ett oljeflöde där uppe. Smörjningen kunde lika väl skötas av en människa med en oljekanna, så som det var på gamla motorcyklar. En annan myt var att en kedja slits mer om man använder två lika stora kedjedrev. Men så är det INTE! Även med lika stora drev kommer kedjans rullar förr eller senare att klättra över drevens alla tandbottnar. Kedjedrivning är för övrigt mycket mer komplicerat än man kan tro vid en första anblick. Trots att jag har jobbat med kedjor sedan 1970-talet fick jag läsa på ordentligt innan min konstruktion med kedjor från motorenheterna till huvudaxeln verkade vettig. Min konstruktion platsade tyvärr inte i kedjetillverkarnas datorprogram. Jag fick använda penna, papper och en miniräknare. Efter 14 full