DMV 1
REPORTAGE PELLE I KIL Kedjorna som förbinder moto
rerna med huvudaxeln kommer från japanska Tsubaki. Trots att dessa kedjor har mycket hög kvalitet så glappade de medföljande kedjelåsens saxpinnar i sina hål. Hålen är 1,7mm, saxpinnarna ca 1,3mm. Pelle oroades över att saxpinnarna kunde skramla omkring i hålen och gå sönder av vibrationer. Lösningen blev att tillverka egna låsningar av fjädertråd från Lesjöfors, som passar super-perfekt i hålen. klottrade A4-sidor kom jag så fram till att kedjorna med all sannolikhet kommer att hålla långt in i framtiden. Men livslängden på motorns inre delar beror väl lika mycket på smörjningen? – Absolut! Jag har fått många aha-stunder när det gäller oljor och oljefilter. Ett exempel är oljefiltret i en vanlig personbilsmotor, som bara fångar upp partiklar som är större än 40 my, det vill säga 4/100-dels millimeter eller som att titta in i änden på ett hårstrå. Många av filtren på lastbilsmotorer fångar däremot upp partiklar runt 18 my. Men de farligaste metallpartiklarna är de från noll my och upp till den storlek som filtret kan fånga. Problemet med dem är att de förvisso är små, men finns i en så stor mängd att det blir som en slippasta på stillastående friktionsytor som vevaxeltätningar och vid cylindrarnas vändkanter. Dessa små partiklar fångas bara upp av de centrifugalrenare som ofta finns på lastbilsmotorer. Våra personbilars long-life-oljor borde alltså ha lika mycket rening som lastbilsmotorerna. Många anser att en gammal motor ska ha den olja den konstruerades för och inte en modern olja som är avsedd för moderna motorer. Men kan olja verkligen bli för bra? – Nej, en bra olja är alltid bättre än en sämre olja. Men olika oljor kan innehålla olika mycket ”tvättmedel”, därför kan en modern kvalitetsolja lösa upp en massa beck i en gammal motor som körts på billig olja. Om den gamla motorn däremot har varit isärtagen och renoverats så finns det ingen anledning att inte använda en så bra helsyntetolja som möjligt. En lösning på detta ”problem”, om det nu kan räknas som ett problem, är att först köra igenom en motortvätt, alltså invändig, och sedan byta den moderna oljan ofta i början. Men bäst är naturligtvis att motorn har varit isärtagen. En sak är i alla fall helt säker: En modern olja är så ofantligt mycket bättre än en gammal. Och den gamla motorn är uppbyggd kring samma 43