DMV 1
REPORTAGE PELLE I KIL metaller och mekaniska grun
delement som en modern motor, med undantag för vissa förfinade detaljer som till exempel kolvringar. Så myten om att en gammaldags ”skitolja” skulle vara bättre än en modern högkvalitativ olja är ren nonsens. Precis som kylaren kommer vattenpumpen från en Scania ”Myrslok”. Kylsystemets avluftningstank är tillverkad av ett expansionskärl från en oljepanna. Notera att kupolmuttrarna inte har samma avstånd när de sitter i en radie, jämfört med när de sitter på rad. Det är sådana detaljer som ger formerna harmoni . Hur tänker du själv vid valet av olja i din 16-cylindriga motor? Min motor innehåller många liter olja, så det var även en ekonomisk fråga. Efter massor av undersökningar kom jag dock fram till att OKQ8 har en prisvärd olja som heter T750. Den är godkänd för oljebytesintervall upp till 10 000 mil för Volvos lastbilar och bussar i fjärrtrafik och anpassad för mycket hårda driftsförhållanden. Min motor kommer ju inte att köras hårt, men jag försöker att både ha hängslen och livrem när det gäller allt. En viktig parameter i projektet är att både motorn och bilen ska se ut som om de är byggda 1934. Därför har växelströmsgeneratorn gömts i ett likströms-generator-liknande rör. Varför har du monterat mjukare ventilfjädrar? Volvos standardgrejer är ju knappast några racingfjädrar. – Det är ett stort projekt att byta en av de fyra kamaxlarna. Hela motorn måste plockas isär bakifrån. Om kamaxeln i den främre motorenheten ska bytas så innebär själva demonteringen minst en veckas heltidsarbete. Att montera ihop motorn tar ännu längre tid. Eftersom motorn ger 260 hästkrafter vid 2 800 varv per minut har jag kunnat sätta varvtalstoppet där och därmed använda mjuka fjädrar som minimerar risken för kamaxelslitage. Alla fyra cylinderblocken är helrenoverade. Innan monteringen fick alla renoverade delar egna lådor med grön biljardbordsfilt i botten. Varför göra något fult när det kan göras snyggt? 44 DMV – DEN MODERNA VERKSTADEN 8 2018 Har du någon aning om hur du blev så här tokig i teknik? – Jag tror att det är något medfött, men förstår inte varför. Jag är född 1957 och de första åren av mitt liv tillbringades på föräldrarnas bondgård. Det fanns traktorer och lite annat mekaniskt som separator, höfläkt och en kvarn. Mitt första minne av mekanik är när jag som fyraåring fick en batteridriven leksaksbil och lyckades bända upp plåtöronen så att karossen kunde lyftas upp. Jag ryser fortfarande när jag minns aha-känslan när jag förstod hur motorn med hjälp av ett batteri fick hjulen att snurra. Några år senare flyttade vi och pappa byggde en verkstad. I närheten fanns en gammal soptipp som jag släpade hem skrot från. Redan då var jag notoriskt intresserad av att konstruera och bygga mekaniska mojänger. Men galen på riktigt blev jag inte förrän 1969, då jag som 12-åring såg julkalendern Herkules Jonssons Storverk. Mycket kortfattat kan man säga att det handlade om en grabb som mekade igång en gammal bil. Jag får fortfarande gåshud när jag tänker på slutscenen när pojken kör nerför en backe, tittar in i kameran och säger: ”Japp, det var det, det”. Menar du att du har drömt om att bygga en egen bil sedan du var 12 år? – Jo, sedan dess har jag känt att jag är född för att bygga ett eget fordon. Och när jag blev nog gammal satte jag igång ett projekt att bygga ett eget flygplan. Steg ett blev att ta flygcertifikat, men jag slutförde aldrig den utbildningen. Det fick bli ett bilbygge i stället.