DMV 1
EXPERTEN DECEMBER söker köra 10 A på båda, på en
enda säkring avsedd för 10 A, då kommer säkringen bryta hela tiden. En lösning på detta är att ställa ner laddningen (om möjligt) till exempelvis 6 A, då slipper mekanikerna bråka om vem som får all ström. – Då kan den ena ladda och den andra fortfarande ha sin dator igång, menar Mikael. Men problemet kvarstår om båda två ska ladda. Viktigt att nämna i sammanhanget är användandet av förlängningskablar. En lång förlängningskabel ökar resistansen och kan förhindra att säkringen löser ut vid en eventuell fel. – Risken är då att säkringen inte kan skydda elanläggningen så som det är tänkt, fortsätter Mikael. En annan risk med hoprullade förlängningskablar är att de är specade olika beroende på om hela kabeln är utrullad eller inte. Vilket kan innebära att du inte får köra exempelvis 10 A genom den – om den inte är utrullad. Även här finns en brandrisk. UPPDELNING Det man behöver göra är att lägga uttaget för elbilsladdning på en egen grupp, så att den får en egen jordfelsbrytare. Den ska separeras från resten av fastigheten. – Man gör en gruppledning som är rätt dimensionerad för det här uttaget, säger Mikael. Standarden säger att om du ska ha en laddpunkt för en bil så får det inte finnas förgreningar. Det ska finnas en säkring, en ledning ut och ett uttag – som ligger på en egen jordfelsbrytare, och inte på fastighetens jordfelsbrytare. Detta ska ett Elinstallationsföretag kunna. Hur gör man om man vill kunna ladda flera bilar samtidigt? – Ska du ladda två elbilar får du ha två stycken gruppledningar ut, säger Mikael. Alltså två säkringar och två ledningar ut – till vartdera uttaget. Om en verkstad bestämmer sig imorgon att för användning av el” som får utföra jobbet. VAD SÄGER LAGEN? Standarduttagen (schukouttag) som finns i väggarna, är inte gjorda för att klara av effekten som krävs vid upprepad laddning av elbilar. Däremot så finns det ingen lag som säger att du inte får nyttja dina uttag som du vill. Det lagkrav som finns är att användaren måste utöva en fortlöpande kontroll. – Om jag nu i min villa har Vid felström kan jordfelsbrytaren slås ut utan att man vet om det och bli blind. man behöver laddpunkter till varje mekplats, då gäller en nyinstallation. Då är det krav på att uppfylla senaste standard, elinstallationsreglerna utgåva 3. Kan alla anpassa sin verkstad för elbilsladdning? – Ja, men två grejer behöver man ha i åtanke. Det ena är att du har ett elavtal som inte blir överbelastat om flera elbilar ska laddas samtidigt – men oftast så är servisen av el till verkstäder och den typen av fastigheter ganska kraftig. Det andra är när det kommer till installation, då är det bara ett elinstallationsföretag inom verkstamhetstypen ”Övriga anläggningar ett uttag som jag ofta maxbelastar, har jag ett ansvar att oftare kontrollera att uttaget och dess installation fortfarande är säkert, säger Mikael. En kontroll får utföras själv om man vet vad det är man ska kolla efter. Är man osäker behöver man ta in en expert för översyn. När det gäller hur ofta en kontroll bör ske så är det anpassat efter hur man sliter på elanläggningen. När finns det risk för brand? – Det får man när man stressar en elanläggning med brister under lång tid. Om man vet att man ska jobba på en elbil imorgon och ställer in den i verkstaden under natten för laddning, då kan det bli farligt. Då är det ingen som har koll på bilen. Har du några handfasta tips för verkstäder som tar emot elbilar? – Ska man börja ladda elbilar så bör man kontakta ett elinstallationsföretag för att se över sin elanläggning. Det är det absolut viktigaste. Laddar du en elbil Mikael Carlson, Teknisk Expert, Elsäkerhetsverket. på verkstaden så ställ ner strömstyrkan så lågt du kan; det är en drastisk förändring att dra ner från 10 A till 6 A. Effektutvecklingen är kvadratisk: drar du ner litegrann så blir effektutvecklingen brutalt mycket mindre i elanläggningen. Sen ska man tänka på upphängningen av laddaren. Pluggar man in laddaren och låter den hänga i uttaget så förstörs kontakten genom det mekaniska trycket. Så se istället till att det är enkelt att kroka upp laddaren. Och det sista: ha inte något annat i uttaget mellan laddaren och uttaget, alltså ingen grendosa eller förlängningskabel, eller energimätare, och absolut ingen timer! Annars är det ytterligare övergångar som kan börja brinna. Ju mindre grejer desto säkrare är det. Men vill man göra det enkelt för sig så rekommenderar vi att installera laddboxar. Då vet man att elinstallationen är anpassad för elbilsladdning och att laddningen övervakas av laddboxen. Se även våra broschyrer om elbilsladdning på www.elsakerhetsverket.se r 51