DMV 1
EXPERTEN DECEMBER Är det fel på huvudbromscylinde
rn eller är det något annat? Oftast räcker det med att byta hydrauldelen. ta kabelkontakten och kolla eventuella felkoder innan man ger sig på hydrauliken. Eller som jag tidigare nämnde, att man försöker behålla bilens ordinarie elektronikdel. Ungefär samtidigt som de tidigare tre ABS-felen inträffade kontaktades jag av en verkstad som hamnat i det läget att ABS-enheten inte stämde överens med bilen. En drygt tio år gammal Volvo V70 varnade för bromsfel i instrumentet. Eftersom bilen just bytt ägare så var historiken okänd, bilen hade köpts i ”befintligt skick”. När felkoderna lästes ut så sattes felkod ”BCM-0076 Styrenhet felaktig konfiguration”. Detta beror helt klart på att bilens bromsstyrenhet blivit utbytt mot en begagnad enhet. En ny bromsstyrenheten (BCM) är från fabrik programmerad med mjukvara för flera bilmodeller. Vid första tändningscykeln läser styrenheten av bilens konfigurationsdata från centrala elektronikstyrenheten (CEM). Bromsstyrenheten konfigurerar sedan sig själv efter bilens modell och utrustning. Utvändigt är alltså alla nummer desamma på bilar med eller utan till exempel DSTC och AWD. I just detta fall går det att med Volvo diagnosutrustning först nollställa BCM-konfigurationen och sedan läsa in den på nytt. Värre är det med vissa lite nyare bilar. Om man provar att byta till en begagnad enhet kommer man att få symptom som ofta förknippas med bilens stöldskydd, immobilizer. Detta beror då på att bilen inte känner igen bilens BCM, och tillåter därför inte start av motorn. Många modeller tillåter då heller ingen omprogrammering, utan man måste byta till en ny BCM-enhet. Det är oftast även då verkstaden får sitta emellan när kunden uppfattat det som att ni lovat att laga bilen, när ni i själva verket sagt att ni kan prova med begagnade delar för att försöka hålla priset nere för kunden. Jag kom i kontakt med en verkstad häromdagen som hamnat hos ARN bara för att den försökt hjälpa kunden efter hans egna önskemål. Det hela utspelade sig ungefär enligt följande scenario, som många av er säkert känner igen: En kund dyker upp på verkstaden med ett enligt honom väldigt enkelt fel. Trots att verkstaden är fullbokad någon vecka framåt, ber kunden vänligt om att det kanske går att sticka emellan då det var ett enkelt fel. Efter att ha lyssnat på hur kunden beskrev hur tufft livet är utan bil, kommer sedan kundens beskrivning av felet. Motorn startar inte och han har dessutom varit hos en ”väldigt duktig vän” som kan allt om bilar. Vännen hade ett ”verktyg som kopplades till bilen” och sa att det var fel på motorns varvtalsgivare. Vännen har säkert rätt eftersom alla forum på internet har talat om att detta är ett jättevanligt fel på just denna modell. När kunden tillbringat 47