TIDNINGEN TILLVÄXT Svenskt skogsbruk fördel i kamp
mot granbarkborre
TIDNINGEN TILLVÄXT Så förbereder du dig inför fram
tiden
TIDNINGEN TILLVÄXT Halländsk proteinodlare vill od
la mer linser
TIDNINGEN TILLVÄXT Kampen mot pandemin blev tuff f
ör ekonomin
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler väljer att köpa svenska li
vsmedel
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen är ett tempel
TIDNINGEN TILLVÄXT Almnäs ostar erövrar världen Ti
llväxt 10 år – Jubileumsserie Del 4: Mat Följande delar ingår i serien: 1. Energi 2. Lantbruk 3. Skog 4. Mat Västsvensk mjölk vinner mark på matmarknaden V id Tillväxts återbesök på anrika Almnäs bruk i Västergötland säger vd:n Thomas Berglund att de ”har haft tur” och att osäkerheten inom branschen är stor. Han lider med alla välskötta företag som utan egen förskyllan har drabbats hårt under den pågående pandemin. ALMNÄS OSTAR RÖNER stor framgång utomlands och försäljningen ökade med 60 procent under förra året. Almnäs Tegel heter en prisvinnare men det verkliga flaggskeppet är Wrångebäck, en storpipig herrgårdsost, en klassisk svensk hårdost, mör och knastrig med lätt syrlig, komplex smak av umami. Målet på Almnäs är ökad export samt dubblad eller tredubblad omsättning inom tio år. Thomas Berglund tror att det är möjligt. Också på närliggande Falköpings mejeri är framtidstron stor trots de kärva tiderna. Satsningen på svensk högkvalitativ livsmedelsråvara är hundraprocentig. I den splitternya mottagningshallen tas mjölkråvaran emot och volymerna ökar. I ÖVRIGT VÄXER sig efterfrågan på växtbaserad mat stark. Aktörer inom branschen arbetar därtill med att få till en så kallad cirkulär livsmedelskedja med effektivt resursanvändande och utan spill. I den här, den fjärde och sista delen av jubileumsserien Tillväxt 10 år, handlar det om mat. Ost, mjölk, grönsaker och små respektive stora satsningar inom branschen. n 22 Tillväxt I Tillväxt nr 2, 2014 berättade Thomas Berglund om Almnäs bruks Raketförsäljning a För sex år sedan skrev Tillväxt om Almnäs bruk utanför Hjo. Då var optimismen och framtidstron stor. Inte minst hoppades de mycket på sina ostar och ja, det har gått bra. Så bra att de förra året ökade försäljningen med 60 procent. Text Martin Röshammar YSTERIET ÄR EN viktig del av Almnäs bruk i dess nutida tappning. Tillverkningen började, eller kanske snarare nystartades, 2008 och i reportaget i Tillväxt våren 2014 pratades det om hur ostarna skulle ta Almnäs utomlands. Och så har det blivit. – Det har gått långt över förväntan. Under de senaste åren har vi fått investera i ökad kapacitet för att kunna möta en ökad efterfrågan. Ändå har det inte räckt utan under förra hösten fick vi ställa in utleveranserna i två månader i väntan på att ytterligare ost skulle mogna. Då hade vi haft en försäljningsökning på cirka 60 procent från januari till augusti, konstaterar Thomas Berglund, vd. DET DÄR MED utlandssatsningen då? Jo, i november 2019 gick tävlingen World Cheese Awards av stapeln i Bergen i Norge. Närmare 4 000 ostar var med och Almnäs Tegel, en hårdpressad dessertost som det skrevs om Ramslök, vildväxande delikatess. Del 4: Matfakta Köttkonsumtionen har minskat de senaste åren. Samtidigt vinner det svenskproducerade köttet marknadsandelar. Dagens medvetna konsumenter uppskattar även så kallad fotogenisk mat och mat från skogen. Hållbarhet och grönsaker är några nyckelord. KÄLLOR: TIDNINGEN HÄLSA, MITT KÖK, AVFALL SVERIGE, JORDBRUKSVERKET, WIKIPEDIA, HUSHÅLLNINGSSÄLLSKAPET HALLAND, RESTAURANG SKOG, HAPPY FOOD STORE, SVENSKA NATURSKYDDSFÖRENINGEN
TIDNINGEN TILLVÄXT Systrar med frukt i fokus
TIDNINGEN TILLVÄXT Stora Ensos strategi heter håll
barhet
TIDNINGEN TILLVÄXT Spara till pensionen vid större
avverkning