LEDAREN Nr 4 2020 Lönsamhet och inspiration från
Handelsbanken Skog och lantbruk Svenskproducerad mat på frammarsch UTBLICK Vinnare mot corona men ekonomin knakar MARKNAD Hyggesbruk bra metod i kampen mot barkborren REPORTAGET Bygger sitt livsverk på skånsk fruktgård Galenskaparen Anders Eriksson: Naturen är en viktig kraftkälla Tillväxt 1 D Magasinet Tillväxt ges ut fyra gånger per år av Svenska Handelsbanken AB 106 70 Stockholm telefon 08-701 10 00 (org.nr. 502007-7862) Ansvarig utgivare: Rolf Åttingsberg Produktion: Splay One, www.splayone.com Redaktör: Marina Tell Eskildsen Redaktionsråd: Lena Lundh, Stefan Mattsson, Axel af Petersens, Ulrik Wedelin, Åsa Willén, Karin M Åberg och Rolf Åttingsberg Formgivning: Sara Bergfors, Lena Fredriksson Korrektur: Jenny Björk Omslagsbild: Emelie Asplund Utgivningsbevis nr: 28 826 ISSN 2000-5563 Tryckeri: Ruter Kontakta oss med tips och artikelidéer på skogochlantbruk@handelsbanken.se Magasinet trycks på Svanen- och FSCcertifierat papper. Inlagan på 100 gram Lumi Set och omslaget på 170 gram Arctic Silk. Handels banken förbehåller sig rätten att publicera hela eller delar av insänt material. Vid frågor beträffande prenumerationsärenden, mejla skogochlantbruk@handelsbanken.se eller skriv till Handelsbanken Skog & Lantbruk, Torsgatan 12, 103 70 Stockholm. et finns en del ämnen som engagerar de flesta och som alla har en relation till. Mat är ett av dessa ämnen. Åsikterna kan gå isär om vad som är gott, hur det på bästa sätt kan produceras, i vilken omfattning klimatet påverkas, vad maten får kosta, vilka trender som gäller etcetera. Vilka smaker man gillar är högst individuellt. Ålder, nyfikenhet och kultur kan vara faktorer som spelar in likväl som hälsoaspekter när man gör sina val av maträtter och vilka råvaror som köps in. Under senare år har andelen svenskproducerat ökat i varukorgarna. En större medvetenhet hos konsumenterna om hur valen påverkar miljö och klimat har bidragit liksom att märkningen av svenskproducerat blivit mer tydlig och hjälper konsumenten att göra aktiva val. Coronapandemin har ytterligare stärkt intresset för inhemsk matproduktion men det finns fortfarande massor att göra för att öka andelen svenskt. Genom att inspirera till aktiva val, vara lyhörd för både kortsiktiga och långsiktiga trender inom mat och intressera den yngre generationen för framställandet av livsmedel kan vi komma ytterligare en bit på vägen mot att stärka svensk livsmedelsproduktion. har ytterligare stärkt intresset för inhemsk matproduktion. VI HAR I DETTA NUMMER kommit till sista delen i vår jubileumsserie. Den handlar om just mat. Vi träffar åter Almnäs bruk, som valt att höja förädlingsgraden och satsa på export, talar med Falköpings mejeri om gjorda investeringar och tankar kring mjölkens framtid ur olika aspekter och gör en trendspaning om framtida konsumtionstrender vad gäller maten. På marknadssidorna möter vi Philip Hedeng, som satsar på odling av svenskt protein för matkonsumtion och är en av lantbrukarna i projektet New Legume Food. Granbarkborrens framfart i Sverige påverkar marknaden då stora mängder virke ska hanteras. Sverige är hårt drabbat, men tack vare svenskt skogsbruk har Sverige klarat sig bättre än andra skogsländer i Europa. Vi möter företrädare från skogsindustrin som berättar om det svenska skogsbrukets fördelar i kampen mot granbarkborren samt om vikten av att fortsätta bekämpningen. VI GÅR NU MOT december och juletid. En period som för många förknippas med mat, familj och traditioner. Får jag föreslå ett tidigt nyårslöfte? Att utöver att värna om en traditionell julmaträtt introducera en ny som den yngre generationen får välja. Enda förbehållet: svensk råvara! Coronapandemin ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se Tillväxt 3 TILLVÄXT 10 ÅR! JUBILEUMSSERIE Del 4. Mat Rekord på Almnäs och nya trender
TIDNINGEN TILLVÄXT Svenskt skogsbruk fördel i kamp
mot granbarkborre
TIDNINGEN TILLVÄXT Så förbereder du dig inför fram
tiden
TIDNINGEN TILLVÄXT Halländsk proteinodlare vill od
la mer linser
TIDNINGEN TILLVÄXT Kampen mot pandemin blev tuff f
ör ekonomin
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler väljer att köpa svenska li
vsmedel
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen är ett tempel
TIDNINGEN TILLVÄXT Almnäs ostar erövrar världen
TIDNINGEN TILLVÄXT Systrar med frukt i fokus
TIDNINGEN TILLVÄXT Stora Ensos strategi heter håll
barhet
TIDNINGEN TILLVÄXT Spara till pensionen vid större
avverkning