TIDNINGEN TILLVÄXT Svenskt skogsbruk fördel i kamp
mot granbarkborre
TIDNINGEN TILLVÄXT Så förbereder du dig inför fram
tiden
TIDNINGEN TILLVÄXT Halländsk proteinodlare vill od
la mer linser
TIDNINGEN TILLVÄXT Kampen mot pandemin blev tuff f
ör ekonomin
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler väljer att köpa svenska li
vsmedel
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen är ett tempel
TIDNINGEN TILLVÄXT Almnäs ostar erövrar världen
TIDNINGEN TILLVÄXT Systrar med frukt i fokus
TIDNINGEN TILLVÄXT Stora Ensos strategi heter håll
barhet Heta stolen ” Ibland måste man fatta svåra beslut” Innovativa skogsprodukter som ersätter icke förnybara är högintressant för Stora Ensos vd Annica Bresky. Hon gillar problemlösning och vill främja kreativiteten hos 26 000 anställda i över 30 länder. Text Tina Andersson Foto Kristina Sahlén Hur vill du profilera Stora Enso vad gäller hållbarhet? – Stora Enso är klimatpositivt och vi har redan i dag ett starkt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är inte ett särområde – det är vår strategi. Jag ska fortsätta bygga vidare på den. Man måste komma ihåg att det inte är ett statiskt läge. Du behöver hela tiden fortsätta utvecklas. Är det svårt att få miljömässig hållbarhet att gå ihop med social och ekonomisk hållbarhet? – Nej. Jag tror inte att något företag i dag kan vara framgångsrikt om man inte jobbar med alla tre delarna. Ibland måste man fatta svåra beslut. Det kan exempelvis finnas tillfällen då det är viktigare att lyckas med miljödelen och då kan man behöva belasta den finansiella sidan med en investering som inte betalar sig på kort sikt. Hur ska ni skapa aktieägarvärde och tillväxt de närmaste fem åren? – Det är en osäker tid. Vi ska fortsätta vara nära och stötta våra globala kunder, köra våra anläggningar så bra som möjligt och bygga på de ledande marknads positioner vi redan har. Aktieägarvärde innebär att leverera resultat varje kvartal. Att se till att allt fungerar operativt blir ännu viktigare i ett osäkert läge och det krävs mycket mer arbete för att leverera. Marknadspotentialen för förnybara material är stor och det uppstår även nya möjligheter. Tuffa tider ger också tillfälle att välja bort sådant som visar sig vara mindre viktigt. 34 Tillväxt Hur jobbar ni för att få fram en företagskultur där medarbetarna anpassar sig till nya förutsättningar? – För mig är det väldigt viktigt med öppenhet, att vi lär oss av världen omkring oss och har med medarbetarna i hur vi gör affärer. Så tror jag man skapar kreativitet. Vi lägger mycket kraft och tid på att skapa delaktighet och engagemang genom bland annat medarbetarsamtal, intranät, sociala medier och medarbetarundersökningar. Jag försöker vara tillgänglig. Hur påverkas ditt ledarskap av den du är? – Alla ledare är människor och påverkas av sin bakgrund. Jag har haft nytta av att ha vuxit upp i ett annat land och ha rest mycket. Det hjälper mig att sätta mig in i vad kunder i andra länder behöver. Jag är ingenjör för att jag tycker om att lösa problem och är intresserad av samspelet mellan teknik och människa. Att jag är kvinna spelar mindre roll. Däremot hjälper det att jag har förmågan att ta tag i svåra frågor. Gillar du själv skog? – Jag älskar skogen. Jag tycker om att plocka svamp och bär och träna i skogen och den ger mig mental återhämtning. Den är en fantastisk klimatmotor. Framtiden växer verkligen i skogen. n Annica Bresky Aktuell som: Vd för Stora Enso sedan december 2019. Ålder: 45 år. Bakgrund: Grekisk pappa, svensk mamma. Flyttade från Grekland till Älmhult i Småland som tonåring. Utbildning: Civilingenjör, MBA. Anknytning till skog: Arbetat inom skogsindustrin sedan 2001.
TIDNINGEN TILLVÄXT Spara till pensionen vid större
avverkning