TIDNINGEN TILLVÄXT Svenskt skogsbruk fördel i kamp
mot granbarkborre
TIDNINGEN TILLVÄXT Så förbereder du dig inför fram
tiden
TIDNINGEN TILLVÄXT Halländsk proteinodlare vill od
la mer linser
TIDNINGEN TILLVÄXT Kampen mot pandemin blev tuff f
ör ekonomin
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler väljer att köpa svenska li
vsmedel
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen är ett tempel
TIDNINGEN TILLVÄXT Almnäs ostar erövrar världen
Del 4: Mat Livsmedelsakademin jobbar för mindre s
pill l Att utveckla en cirkulär livsmedelskedja är ett av målen för Livsmedelsakademin. Syftet med en så kallad cirkulär kedja är att resurser ska användas så effektivt som möjligt och att allt matspill ska minimeras. Från och med i år kommer Livsmedelsakademin att samarbeta med organisationen Packbridge. Tillsammans har de 250 medlemsorganisationer inom det privata näringslivet, offentlig sektor och forskning. Här samlas kunskap och kompetens som tillsammans kan bidra till att ta sig an de utmaningar som finns för att få en hållbar livsmedelskedja. Livsmedelsakademin grundades 1994. Den arbetar med frågor som är större än vad den enskilde aktören själv kan driva. Livsmedelsakademin skapar KOMMENTAR Det måste bli lättare för kunden att välja rätt samarbeten kring komplexa frågeställningar med fokus på näringsliv, akademi och samhälle. I dag har akademin fyra strategiska arbetsområden: personlig hälsa och offentlig måltid, ett hållbart och cirkulärt livsmedelssystem, Skåne som kulinarisk region samt en attraktiv livsmedelsnäring. ÅRET 2020 KOMMER VI sent att glömma. Med pandemin kom självförsörjningsgraden av mat högt på agendan sedan hyllorna gapat tomma i butikerna under slutet av mars. Förhoppningsvis kommer den ökande andelen svenskproducerat i matkassarna att hålla i sig. Det är dock inget som gör sig självt. Det behövs en löpande kommunikation med kunder och beslutsfattare för att fortsätta lyfta efterfrågan på svenska produkter och höja innovationsgraden inom livsmedelskedjan. Kundernas val i butik påverkar hur hållbart livsmedelssystem vi kommer att ha i framtiden. Det måste bli enklare för konsumenten att göra val som till exempel gynnar biologisk mångfald och minskar matsvinn. Det ska vara lätt för kunden att göra rätt. I debatten handlar Kundernas val i butik påverkar Gula ärter är en av de proteinrika grödor som Växtbaserat Sverige vill främja. Ny branschorganisation för växtbaserad mat l Den nya branschorganisationen Växtbaserat Sverige vänder sig till företag i livsmedelsbranschen som vill främja ökad produktion och konsumtion av växtbaserade livsmedel. Organisationens huvudsyfte är att satsa på produktion och förädling av växtbaserat protein, till exempel baljväxter som gula ärter och åkerböna. Efterfrågan på växtbaserade måltidslösningar är enligt Växtbaserat Sverige stark och snabbt ökande. Organisationen beskriver inte den stora efterfrågan som en trend utan som ett skifte i hur människor konsumerar mat. Växtbaserad mat är ett brett begrepp och kan handla om allt från frukt och grönsaker till förädlade alternativ till kött, fisk, mejeriprodukter, ägg och färdiga rätter. Medlemmar i Växtbaserat Sverige är Fazer Lifestyle Foods, Findus, Food for Progress, Hälsans kök, Oatly, Orkla Foods Sverige, Simple Feast och VegMe. Nio Sankt Knutsgillen håller fanan högt Det finns nio Sankt Knutsgillen kvar i Sverige. De har en anrik historia med rötter från 1100-talet. Fokus har varierat, med handel och sjöfart i centrum för tusen år sedan. Därefter fick gillet karaktären av försäkringssystem för efterlevande. I dag är gemenskapen och måltiden viktigast. Det lundensiska Knutsgillets sigill. det ofta om kött eller vegetariskt. 78 procent av svenska folket ser sig dock som allätare enligt Matrapport 2020 från Food & Friends. 23 procent säger att de väljer vegetariskt för att det är hälsosamt och 59 procent äter vegetariskt minst en gång per vecka. Att lyssna till vad som påverkar kunders val blir allt viktigare. Maten har blivit en del av identiteten och konsumenten mer medveten om näringsinnehåll och klimatavtryck vilket ger fler aktiva val. Utmaningen ligger i att nå ut med objektiv kunskap som inte tolkas som en partsinlaga. Enligt Matrapport 2020 är det glädjande att närproducerat är den viktigaste egenskapen vid val av matprodukt. Då blir både klimat och svenskt lantbruk vinnare. hur hållbart livsmedelssystem vi kommer att ha i framtiden. DETTA VAR SISTA DELEN i vår jubileumsserie där vi gjort återblickar hur olika företag utvecklats under åren samtidigt som vi spanat in i framtiden för skogs och lantbrukssektorn. Att dra nytta av sina erfarenheter, lära av andras och egna misstag samt vara lyhörd och nyfiken inför framtidens utmaningar och möjligheter skapar starka företag. Svenska skog och lantbruksföretag sitter på många lösningar för ett mer hållbart samhälle i framtiden. n ROLF ÅTTINGSBERG Ställföreträdande chef Handelsbanken Skog och lantbruk roat01@handelsbanken.se Tillväxt 27 ILLUSTRATION: SHUTTERSTOCK FOTO: SHUTTERSTOCK
TIDNINGEN TILLVÄXT Systrar med frukt i fokus
TIDNINGEN TILLVÄXT Stora Ensos strategi heter håll
barhet
TIDNINGEN TILLVÄXT Spara till pensionen vid större
avverkning