TIDNINGEN TILLVÄXT Svenskt skogsbruk fördel i kamp
mot granbarkborre
TIDNINGEN TILLVÄXT Så förbereder du dig inför fram
tiden
TIDNINGEN TILLVÄXT Halländsk proteinodlare vill od
la mer linser
TIDNINGEN TILLVÄXT Kampen mot pandemin blev tuff f
ör ekonomin
TIDNINGEN TILLVÄXT Fler väljer att köpa svenska li
vsmedel
TIDNINGEN TILLVÄXT Skogen är ett tempel
TIDNINGEN TILLVÄXT Almnäs ostar erövrar världen
Tillväxt 10 år! Jubileumsserie Helsvensk mjölk är
det rätta Det finns framtidstro i Falköpings mejeri. Helsvenskt är nischen för landets tredje största mejeriföretag, som samtidigt är ganska litet. Text: Tina Andersson FÖRRA ÅRET STOD en helt nybyggd mottagningshall klar i Falköping. Det är en hall där mjölkråvara kommer in, lastbilstankar diskas, produkter lastas ut till industrikunder och vassle körs i väg till grisbönder. – Man måste investera i sin anläggning för framtiden. Den gamla hallen var helt enkelt för trång och sliten, säger mejeriets vd Anders Segerström. Han är glad att de mjölkvolymer företaget hanterar har ökat de senaste åren. Volymökningen beror till viss del på att det långsamt blir fler djur i besättningarna och att korna i snitt mjölkar mer. Framför allt har dock Falköpings mejeri vuxit genom att förvärva Grådö mejeri i Dalarna 2014. – Sedan skulle man önska att man hade större marginaler också, säger Anders Segerström. I DAG ÄR OMKRING 190 av Sveriges cirka 3 000 mjölkbönder ägare och leverantörer till den ekonomiska föreningen Falköpings mejeri med dotterbolag. Ungefär 130 levererar till Falköping och cirka 60 till Grådö. Föreningen har alltså omkring 6 procent av de svenska mjölkproducenterna som medlemmar. Trots en så blygsam andel ligger mejeriföretaget på tredje plats storleksmässigt efter flerländerskooperativet Arla och franskägda Skånemejerier. Norrmejerier kommer fyra. Fotogenisk mat trendar i hela världen Den nya trenden – fotogenisk mat – är en ny benämning på mat som tillfredsställer ögat. Tanken är att man ska kunna slå sig ned och äta maten i lugn och ro med alla sina sinnen. Många färger på tallriken och vackert upplagd mat är viktiga inslag inom fotogenisk mat, ”photogenic foods”. 24 Tillväxt Falköpings mejeri Företagsform: Ekonomisk förening. Ägare: Cirka 190 mjölkleverantörer varav ett 20-tal ekologiska producenter. Omsättning: Nästan 1,5 miljarder kronor räkenskapsåret 2018/2019. Produktionsplatser: Falköping i Västergötland och Grådö i Dalarna. Anställda: Knappt 70 i Falköping och drygt 50 i Grådö. Produkter: Konsumtionsmjölk, mejeriprodukter som smör, grädde, yoghurt och ost plus mjölkpulver. Falköpings mejeri har nischat sig på det svenska. Det är 100 procent svensk råvara som till 100 procent processas i Sverige. Dessutom säljs allt på den svenska marknaden utom mjölkpulver. – Vi vill förse kund och konsument med en kvalitetstämplad produkt, producerad i Sverige av 100 procent svensk råvara, säger Anders Segerström. HAN BERÄTTAR att det syns en tydlig trend i mejeribranschen. Försäljningen av konsumtionsmjölk är fallande. Försäljningen av mejeriprodukter som grädde, creme fraiche, ost och matlagningsprodukter ligger konstant eller ökar svagt. Det går totalt sett åt lika mycket mjölk, men allt är inte svenskt. – Det som är otäckt i sammanhanget är att självförsörjningsgraden fallit från 90 procent till 70 procent under det senaste decenniet och det är förödande ur hållbarhetsperspektiv. Det som sker är att importen ökar. Lönsamheten för den svenska mjölkbonden är inte tillräcklig, säger Anders Segerström. Han ser importen som ett större bekymmer än dieter som utesluter livsmedel från djurriket. Det finns ingen anledning att ställa kostslag mot varandra, anser han. Däremot behöver man vara medveten om att all mat har ett klimatavtryck när man diskuterar framtid. Anders Segerström är vd för Sveriges tredje största – JÄMFÖRELSER mellan livsmedel skulle behöva titta mer på näringsinnehållet för att bli rättvisande. Jag tror inte vi är framme helt med beräkningsmodellerna, säger han. Avräkningspriserna som FalköSnygg mat gör sig bra på bild. pings mejeris ägare får utbetalt för mjölken baseras på föreningens förtjänst. Olika produkter bidrar med olika mycket. Konsumtionsmjölk lönar sig bäst. Ost, smör och liknande Skogens smaker allt mer populära Renlav, granskott, harsyra, barkbröd och älgört är några nya delikatesser som finns på menyn hos restauranger med inriktning på ”skogsmat” och smaker från skogen. Tanken är att erbjuda en upplevelse utöver det vanliga, förhöja måltiden och slå ett slag för skogens smaker. Älgört.
TIDNINGEN TILLVÄXT Systrar med frukt i fokus
TIDNINGEN TILLVÄXT Stora Ensos strategi heter håll
barhet
TIDNINGEN TILLVÄXT Spara till pensionen vid större
avverkning