Svensk Vattenkraft 1
f. De samhällsekonomiska kostnads- nyttoanalysen.
Alla årliga kostnader och intäkter nuvärdesberäknas med en kalkylränta på 3,5% (Trafikverkets standard) under 40 år om inget annat gäller. Detta eftersom de villkor som beslutas i domstol ska gälla under 40 år. Kostnaderna jämförs med nyttan. Om kostnaderna är påtagligt högre än nyttan är kostnaderna att betrakta som orimliga1 . g. Icke-monetära nyttor och kostnader Det kan finnas såväl nyttor som kostnader som är svåra att värdera i pengar. Dessa bör redovisas och deras betydelse för avvägningen mellan den totala nyttan och kostnaderna behöver bedömas. Om någon icke-monetär kostnad eller nytta anses stor bör denna analyseras vidare. h. Prioriteringar Om kostnaderna är påtagligt högre än nyttan måste undantag tillämpas. Men det kan finnas bra åtgärder inom ramen för betalningsviljan. En prioriteringsdiskussion kan behöva genomföras med hjälp av något kostnadseffektivitetsmått för att prioritera åtgärder. Om det finns positiva ekologiska samband mellan åtgärder i olika vattenförekomster kan dessa grupperas under förutsättning att betalningsviljan så medger. Test annat sätt Slutligen ska genomföras en test om det finns något annat sätt att producera den förlorade vattenkraftsproduktionen som är väsentligt bättre för miljö och inte orimligt kostsamt. Om de kriterierna är uppfyllda så ska inte undantag godkännas. Att ersätta ett normalt fungerande vattenkraftverk med låga rörliga kostnader med annan ny produktion till full kostnad, innebär en orimlig kostnad för samhället vilket enkelt kan bevisas, dvs det finns sällan något annat sätt som är bättre och rimligt. Förslag på undantag Om kostnaderna är orimliga och det inte går att hitta något annat sätt att producera den förlorade produktion som inte är orimligt 1 Det finns idag inga riktlinjer för vad som är ”påtagligt högre”. I Frankrike anses 20 % högre kostnader vara påtagligt. I HaVs senaste remiss om undantag föreslås 100 %. kostsamt och väsentligt bättre för miljön ska undantag genomföras. I utredningen ska det framgå vilken kvalitetsfaktor som man anser undantaget ska avse och vad motivet är. Stort behov av handling Vattenmyndigheterna har inte presenterat någon utredning motsvarande vad som beskrivits ovan. Det finns i princip konsensus om att en reduktion av vattenkraftsproduktionen ska begränsas till 1,5 TWh på nationell nivå. För att åstadkomma detta behöver undantag genomföras. Ett sätt att nu komma vidare är att verksamhetsutövare genomför utredningar om undantag och presenterar dessa i och med ansökan om omprövning till mark- och miljödomstolen. Därmed kommer Vattenmyndigheterna tvingas till att yttra sig vilket kan skapa en dialog om vad som krävs för att genomföra utredningar om undantag. Det övergripande syftet är att begränsa påverkan på vattenkraften till 1,5 TWh bland annat med stöd av undantag men också för att få fram ett acceptabelt underlag till EU-kommissionen. En bra utredning säkerställer också att förslag till åtgärder som ska genomföras verkligen leder till någon nytta. Claes Hedenström Capril AB (tidigare i Vattenkraftens Miljöfond) Vi förser Sveriges hushåll och industrier med miljövänlig och förnyelsebar el. Turab är Sveriges ledande tillverkare och reparatör av vattenturbiner för småskalig vattenkraft. Genom underhåll, renovering och nytillverkning skapar vi hållbara förutsättningar för elproduktion. Läs mer på turab.com SVENSK VATTENKRAFT #3 2022 21