Svensk Vattenkraft 1
Rättskraften hos äldre rättigheter behöver precis
eras i förordningen om vattenverksamheter. I samma förordning måste länsstyrelsernas ansvar för en balanserad samverkan med kraftverksägarnas utvecklas och preciseras så att alla samhällsintressen av att bruka vatten kommer med. Den nationella planen för omprövning av vattenkraft (NAP) måste skrivas om på ett antal väsentliga punkter för att överensstämma med de ovan föreslagna författningsändringarna. Genom preciseringarna i de båda förordningarna blir HaV:s föreskrifter och vägledningar överflödiga. Deras egentliga syfte och verkan har varit att dölja att EU-rätten är mycket mer balanserad än vad som passar svenska myndighetsaktivister. • För det tredje måste vattenförvaltningen göras om i grunden. Vatten kan inte hanteras enbart av miljömyndigheter; alla intressen av/kompetenser om att bruka vatten måste finnas med. Den enkla åtgärden är att direkt lägga ner de fem regionala vattenmyndigheterna. De behövs inte, arbetet utförs redan till största delen av länsstyrelserna och den nationella myndigheten. De är konstitutionellt stötande, bara en sådan sak som att deras beslut inte kan överklagas hur illa underbyggda de än är. De har på 15 år inte fått något gjort, genom att driva en utrivningsagenda har de i realiteten kommit att bli en bromskloss för förbättringar av vattenmiljön. De kostar några 100 mnkr årligen. Detta föreslog också vattenförvaltningsutredningen (VFU, SOU 2019:66), den enda avvikande rösten kom Thomas Sandberg hanterar inte bara ordförandeklubban i SVAF. Foto: Jörgen Antonsson. från vattenmyndigheternas representant. Också HaV kan läggas ner, det arbete som behövs framöver kan fördelas på Jordbruks- och Naturvårdsverken. Länsstyrelserna har ett tvärsektoriellt uppdrag vilket inte hindrar att deras vattenenheter fullständigt dominerar vattenfrågorna. De måste få en matrisorganisation, en vattenbruksenhet där alla intressen av/ kompetenser om att bruka vatten i länsstyrelsernas olika enheter finns med. • För det fjärde måste riksdag och regering radikalt öka den politiska styrningen av vattenförvaltningen. I VFU (SOU 2019:66) finns en rad genomarbetade förslag på hur detta kan ske. Efter dessa genomgripande förändringar kan omprövningarna återupptas. Vi kommer då att ha KMV-klassning av alla vattenförekomster med eller berörda av vattenkraften. Miljökvalitetsnormen kommer att vara God Ekologisk Potential (GEP), vilket innebär att det inte får tillgripas åtgärder som hotar befintliga verksamheter, Det konkreta arbetet kan utföras enligt en tysk modell så att kraftverksägare, myndigheter m fl tillsammans identifierar åtgärder så att en vattenförekomst uppnår GEP. Vägledning för definition av ekologisk potential SVAF har lämnat ett stort antal synpunkter på Havs- och vattenmyndighetens (HaV) förslag till vägledningar för att tillämpa klassning av en vattenförekomst som kraftigt modifierat vatten (KMV). Först var det ett yttrande 2022-02-28 över en vägledning för att förklara en vattenförekomst som KMV och 2022-08-31 svarade SVAF på en remiss om definition av ekologisk potential, vilket är 4 SVENSK VATTENKRAFT #3 2022 begreppet för normsättning för KMV-klassade vattenförekomster. Förbättringsåtgärderna siktar på att uppnå god ekologisk potential. Det motsvarar en kravnivå som generellt ligger en normklass lägre än god ekologisk status, alltså måttlig ekologisk status. HaV använder EU:s vattendirektiv och EU:s CIS-vägledningar på ett sätt som aldrig varit avsikten och som går stick i stäv med riksdagens och regeringens upprepade beslut om att fullt ut utnyttja EU-rättens möjligheter till att avväga olika samhällsintressens vattenanvändning mot varandra. Det nu föreliggande förslaget till vägledning för definition av ekologisk potential är ännu ett led i HaV:s arbete på att möjliggöra