Bumsen 1
T.v. 1948 kom BMW R 24 och var då företagets förs
ta produkt efter andra världskriget. Den presenterades på Geneve-salongen i mars och tillverkades bara under två år. 1950 kom R 25 med fjädring på bakhjulet. Ovan och t.v. Hennes världsrekordmaskin från 1935. Otaliga äro de som har använt BMW:s äventyrshojar d.v.s. GSmodellerna till vad de en gång var tänkta till, nämligen att se sig om i världen på ett tämligen komfortabelt och driftsäkert vis. T.h. Den franske modedesignern Louis Vuitton konceptstudie av en BMW C 1. BUMSEN 4 – 2009 17 Visserligen en K1 prototyp men visst kan man ana slutprodukten även om många detaljer blev lite annorlunda på serieversionen. Med den här R 90 S:en knep Helmut Dähne 1:a platsen i klassen Production TT på Isle of Man 1976. Detta är Dähnes privata maskin som han för tillfället förvarar hos Group Classic. Dähne blev också tysk mästare 15 gånger och han innehar också varvrekordet på Nürburgring klassiska nordslinga med tiden 7 min 49 m sek vilket är 160 km/h i snitt men då på en Honda RC 30.