Bumsen 1
Detta är berättelsen om min första längre resa me
d motorcykel. Jag tog mc-kort 2004 och har sedan dess tänkt på det här med semesterresor på två hjul. Sommaren eller kanske snarare hösten 2008 blev det aktuellt att göra slag i saken. Min vän scoutledaren (mycket praktisk att ha med sig på resor) på en R1 200 GS/A och jag på en F 800 ST åkte från Stockholm till de norra delarna av Tyskland för att bland annat uppleva kustlandskapet där. TEXT & FOTO MARTIN HÅKANSON ML 2660876 Den sista fredagen i augusti mötte scouten mig vid halvfyra-tiden på mitt jobb på Södermalm. Vi kopplade in våra kommunikationsanläggningar och gav oss iväg. Då hade vi ett antal kvällar tidigare klurat på hur vi skulle få min interkomanläggning att lira med den av scouten utlånade PMR-radion. Detta klurande resulterade i ett väl fungerande hembygge bestående av en kabel med modi�erade kontakter som kopplade ihop radion och interkomanläggningen. Så nu kunde vi prata mellan hojarna, inte njutbart men fungerande. Och jag kunde lyssna på medhavd musik. Njutbart! Jag hade inför resan skaffat en tankväska. Det blev så högt! Det kändes i början som om tankväskan rörde sig enligt något annat rörelsemönster än resten av hojen, inbillning förstås! Och väskan visade sig vara både bra och praktisk, bland annat för PMR-radion. Vi tog E4:an till Jönköping, inte speciellt underhållande men effektivt när vi nu startade så pass sent. Efter Jönköping åkte vi på mindre vägar till Falkenberg. Det mörknade innan vi var framme och jag kunde konstatera att det är bra med re�exer. GS:en är rikligt försedd med sådana. Väl installerade, �rade vi på det lokala stamlokuset att vi klarat av den första etappen. Nästa dag fortsatte vi söderut. Scoutens GPS ledde oss på vackra, sköna vägar förbi Båstad ut på Bjärehalvön mot Torekov och sedan vidare söderut mot Malmö. Härligt väder med sol och lagom temperatur vilket vi kom att ha på större delen av resan. Så ut på Öresundsbron, för första gången med motorcykel. Det kändes lite spännande inför broöverfarten men visade sig vara fullständigt odramatiskt. Vi skulle göra andra erfarenheter senare visade det sig. Därefter till färjan Rödby/Puttgarten och plötsligt var vi i Tyskland. Oj! Efter en lugn avfart från färjan tog vi oss på småvägar 4 BUMSEN 4 – 2009 till Neustadt in Holstein. Där hittade vi en trevlig campingplats som låg bra och nära centrum. Vi tog en promenad till ”Stadtmitte” och hamnen, där en god middag avnjöts. Det blev en trevlig kväll där vi �losoferade över livets behaglighet. Tillbaka till campingen gick vi längs strandpromenaden i det vackra aftonljuset över bukten. Nu visade det sig att det låg �era campingplatser på rad och jag blev osäker på vilken som var vår eftersom vi gått en annan väg ”hem”. Jag hade innan vi gick in till staden tagit ett par stora hus som referens och nu hittade jag �era stora hus på olika ställen vid campingplatserna! Jag sökte envist efter ”min” referens och vi �ck på så sätt en extra lång promenad och hamnade ett par campingplatser för långt bort innan vi svängde av och lyckades navigera oss hem till rätt campingplats och våra tält. På morgonen upptäckte jag att tältgolvet inte var riktigt tätt. Mitt trettio år gamla fjälltält! Den vattentäta beläggningen av tältgolvet hade tydligen påbörjat sin pensionering vilket innebar att det blev fuktigt lite här och var på golvet. Just åldern på tältet hade fått oss att före avresan testa tältet med trädgårdslangen. För att jag skulle slippa vakna i ett blött tält. Men golvet tänkte vi inte på... Skulle varje natt bli blöt nu? Elände! Nåja det var ingen större fara, ett extra tätskikt under golvet löste det under resten av resan. Vi gjorde uppsittning och fortsatte vår resa. Körde via Travemünde och en färja där till �oden Traves östra strand. Vi skulle nu följa östersjökusten österut. Färden gick längs små vägar i det tidigare östtyska jordbrukslandskapet, här och där utsmyckat med badplatser längs kusten. Ute i de små byarna reste sig minnen från DDR-tiden. Stora bostadskaserner, till synes placerade på måfå men antagligen avsedda att förse jordbruket med arbetskraft. Vägarna - ibland riktigt små - var stundtals tomma för att i nästa ögonblick vara fullBilden högst upp: Hamnvy i Neustadt. Ovan: De ”charmiga husen” i Prora, semesterparadiset. Uppe t.h: En gång i tiden stora arkitektoniska ambitioner i Prora. T.h: Äldre och nyare fyrar i Arkona. Längst t.h: Våra färdkamrater parkerade i Stralsund. Nedan: Torget i Friedrichstadt. Första motor gick till Tyskland i