Bumsen 1
Det är är en solskenshistoria som visserligen bör
jade med en tappad topbox och som senare resulterade i en mer eller mindre tvångsvärvning till klubben av ett ungt trevligt par från Uppsala, men resulterade också i en trevlig bekantskap och ett bevis på att ärlighet fortfarande existerar. TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 Hade just hade kommit upp från garaget efter en heldags hojmekande när telefonen ringde ilsket. Klockan var strax efter nio på midsommardagens kväll och i andra luren hörde man... –Hej jag heter Janne och jag undrar om du har tappat din topbox? Först blev jag alldeles tyst och funderade om jag hade hört rätt och sedan svarade jag. –Javisst. Janne replikerade sedan. –Då har jag hittat den och den �nns hos oss i Uppsala. Gissa om jag blev glad och bakgrunden till denna historia är smått fantastisk. Så här låg det till. Några dagar tidigare hade jag tappat min topbox från min röda R 1200 GS Adventure någonstans mellan Västerås och Täby. Under alla 40 år som motorcyklist så var faktiskt detta första gången som jag tappat någonting från en hoj. Hade precis kört på motorvägen vid Enköping och då såg en uppmärksam långtradarchaf�s, Janne Lundström, hur min topbox satt på sniskan. Han noterade också att det var en GS, eftersom han själv har en sådan, och kunde också avläsa de första tre bokstäverna i mitt registreringsnummer, KLE. Detta noterade han särskilt för han äger faktiskt en Kawasaki med modellbeteckningen KLE! Några kilometer senare konstaterade Janne att min topbox låg i vägrenen. Han stannade sin lastbil och plockade upp den lite skrapade men intakta topboxen. Hemkommen till Uppsala så föll han inte för frestelsen att bryta 20 BUMSEN 4 – 2009 upp boxen och eventuellt hitta några spår till ägaren utan han började helt enkelt att slå på de uppgifter han hade. De tre första hade han ju redan men siffrorna var han inte säker på och provade sig därför fram och träffade till sist och ringde upp mig. Vilket jobb han måste ha lagt ner! Dagen efter telefonsamtalet hämtade jag min topbox och Janne erhöll naturligtvis en trevlig hittelön. Visserligen hade jag inget av större värde i boxen men det kändes så bra att det fortfarande fanns ärliga människor. Det visade sig också snabbt att både han och hans sambo körde BMW och när jag såg några aluminiumbitar på deras altan tog ny�kenheten över. –Jo, sa Janne, jag håller på att bygga packväskor till min GS men så gjorde jag ett litet tankefel och �ck bygga om den ena väskan så nu blir det inte så billigt som jag hade tänkt. Eftersom Yann inte var hemma bestämde vi att träffas senare för fotografering och lite prat. Då berättade det unga paret, båda är 24 år gamla, att de våren 2008 bestämde sig att ta motorcykelkort. Biloch lastbilskort hade de redan båda eftersom de båda kör lastbil yrkesmässigt. Ingen av dem hade tidigare moped- eller motorcykelerfarenheter men båda klarade utan problem motorcykelbehörigheten på sina körkort. Under sommaren skaffade de varsin hoj, Yann en Yamaha XJ 600 från 1994 och Janne en Kawasaki 650 av 1978 års modell, men de kom ganska snabbt underfund med att de inte trivdes med sin landsvägshojar. Under hösten sålde de därför sin Porsche Turbo och en 4-hjuling och skaffade en Honda Dominator samt en Kawasaki KLE 500. Det här var i och för sig rätt typ av hoj för de båda men de kändes ändå för gamla och opålitliga. När de hade sett Ewan Mcgregon �lm Long Way Round, där han med en kompis kör jordenrunttouring på sina BMW R 1150 GS/A, tände det till. Under våren - 09 skaffade sig därför Yann och Janne varsin BMW GS. Yann den encylindriga Paris/Dakar och Janne boxer1200:an. Att de verkligen är nöjda med sina maskiner talar klarspråket att de båda redan har hunnit avverka över 1500 mil vardera. Janne var bland annat upp till Murmansk med en kompis och så använder de dem till och från jobbet men mer än så berättar Yann. –Jag använder min GS till allt och brukar också handla hem maten med min hoj. Vid ett tillfälle var jag på Bauhaus och shoppade lite till lägenheten. Plantorna �ck stå i topboxen, påsen med planteringsjorden �ck plats på dynans passagerarplats och ovanpå �ck balkonglådorna ligga och på vägen hem stannade jag till och handlade lite på ICA och då kom tankväskan väl till användning. Yann och Janne ni är hjärtligt välkommna till klubben!