Bumsen 1
Det var i mitten av augusti 2008. Min hustru Agne
tha och jag hade just avslutat en god middag när telefonen ringde. Av siffrorna på ”svärmors�ltret” att döma såg jag att samtalet var långväga ifrån. Det var min gamle vän Ken Barroll från Seattle i USA som ringde och sa ”nu är det dags att komma över”, något som vi hade pratat om ett par år. ”Vi vet ju inte om vi sitter på hemmet nästa år”. ”Det kom lite plötsligt det här, måste nog planera lite innan det blir av, sa jag. ”Hasse, biljetten ligger på lådan, kom så snart du hinner”. TEXT & FOTO HASSE BJÖRKMAN ML 2650882 D F en 3 september sätter jag mig på tåget i Mora för vidare befordran mot Arlanda. Vid lunchtid lättar planet mot USA. Via sydspetsarna på Island och Grönland och USA:s östkust, landar planet nio timmar senare på Atlanta Airport i delstaten Georgia. Efter �ygplansbyte landar jag sex timmar senare på SeaTac (Seattle/Tacoma) Airport i Seattle. Ken möter och vi far omedelbart vidare till närmaste �k för lite resesnack och nervarvning. ör den oinvigde kan det nämnas att Ken var den som drog igång SMC i Sverige 1963. Ken är född i Sverige av amerikanska föräldrar, men �yttade till USA när dom pensionerades från sitt uppdrag 1966. Ken och jag har hållit kontakten sedan dess. Han är numera, sedan 10 år tillbaka, pensionerad pilot på North West Orient och bor nu i Burien, en förstad till Seattle, alldeles intill Puget Sound, vattnet som också utgör porten till Stilla Havet. D agen därpå, ”jetleggen” är inte alltför svår, sätter vi oss i bilen för en liten rundtur i Seattle. Det tar en halvtimma att komma dit, avstånden är stora här. Seattle är inte som många andra amerikanska städer. Klimatet är behagligt även om värmen vid detta tillfälle var ganska hög, därav färden i bil med luftkonditionering. Staden ligger nära kanten på Cascade, bergskedjan som praktiskt taget omsluter staden. Seattle är en välmående stad, här �nns bland annat Microsoft och Boeings, testanläggning vid King County Airport. Huvudfabriken ligger i Everett norr om Seattle. Vid mitt besök hade mekanikerna gått i strejk och den pågick hela tiden under mitt 14-dagarsbesök. D en viktiga hamnen utgör också utgångsporten för sjötra�ken mot Canadas västkust och Stilla Havet. Från Lake Union lämnar Kenmore Air som är landets tvåa i reguljärt sjö�yg, Seattle med ca 70 avgångar per dag mot ett antal skärgårdsstäder samt Canada. Runt Lake Washington som liksom Lake Union, utgör ”innanhav” till Stilla Havet, �nns ett �ertal lyxvillor med både privata lustjakter och sjö�ygplan. Villorna syns bäst från sjösidan, från land hamnar man bara hos en vakt som inte släpper in obehöriga gäster utan en inbjudan. Via slussarna vid Chittenden Lochs kommer man sedan ut till Stilla Havet. H är �nns också Amerikas kanske bästa och största universitet med runt 37000 elever och det kostar ca 8000 dollar per år med husrum att plugga här. Vi släntrade omkring i den del av hamnen som kallas Waterfront där bland annat Marknaden ”Pike Place Market” �nns och där man säljer allt från T-shirts till havslaxar. Kast med stor havslax var en uppskattad show, där säljaren och paketeraren ”slogs” om vem som skulle leverera till kund. Space Needle, utsiktstornet från världsutställningen 1962, ca 200 meter högt, utgör självklart ett blickfång. Här �nns, liksom i många andra Amerikanska städer, ett China Town, som här inte såg slumaktigt ut. Befolkningen består av ca 2,5 miljoner innevånare, många är ättlingar till 38 BUMSEN 4 – 2009 Skandinavier som utvandrat hit för 100-150 år sedan. Då var bland annat Kalifornien det stora målet. Man fällde skog för att bygga sina hus men slarvade med återväxten, vilket �ck till följd att många skogskunniga skandinaver drog norrut till Oregon och Washington. Man blandade sig med indianfolket och såg också till att återplantera skogen. Idag �nns ett �ertal naturparker i regionen som vårdas ömt. Man ser också ortsnamn som bär spår av franskt/indianskt ursprung. Ken har samlat en hel del litteratur om BMW motorcyklar och med en del av dessa avslutar jag andra dagen i Seattle. N B ästa dag tillbringar vi på sjön, inomskärs Puget Sound. Vi tar ut ”Spjutet”, lastad på sin trailer och far till en av de antal platser där man kan lägga i småbåtarna. ”Spjutet” drivs av en V6:a och är kapabel för 50 knop. Stora delar av Lake Washington är dock fartgränsade till 7 knop. Större båtar och lustjakter ligger naturligtvis vid sina bryggor, de mindre tas i allmänhet hem och ställs i garaget lastade på sina trailers. yggnadsstilen runt stränderna är helt i enlighet med ägarnas önskemål. En svensk byggnadsnämnd skulle nog få en del att klia sig i. Stora delar av Microsofts höjdare bor runt sjön, bland dom Bill Gates, vars hus var ganska väl dolt även från sjösidan. Inte långt därifrån ligger en av �ytbroarna i Seattle. Den bär Interstate 90, huvudvägen mot Spokane som ligger på andra sidan staten Washington mot delstaterna Idaho och Montana. En stor båtutställning pågår intill Waterfront så det blev trångt att parkera. Till slut hittar vi en liten plats vid en av bryggorna. Här äter vi lunch på ”Hooters”, ett ställe känt för sina snygga, något lättklädda brudar. Man har diskuterat om intelligensförmågan står i proportion till det snygga. V V P i fortsätter lite längre ut mot Chittenden Lochs vid Washington Ship Canal. Sötvattnet blir via slussarna till saltvatten när det når Stilla Havet. Här �nns också den högsjö�ske�otta som man ibland ser på TV här i Sverige. Utanför slussarna väntar sjölejonen på den lax som passerar trappan vid slussen. ad vore en dag i utlandet om man inte gjorde ”något svenskt”. Strax norr om Seattle ligger Ballard. Här �nns Scandinavian Herritage Museum, med det mesta om den skandinaviska utvandringen till Amerika, inte minst den svenska. I tre våningar har man snyggt och prydligt gjort det mesta med allt från levnadshistorier och folkdräkter. Inte ens det svenskaste av allt, dalahästen, saknades men den kostade. Vi avslutar besöket med att �ka på ett skandinaviskt �k, där man kunde få vad vi svenskar betecknar som kaffe. å hemvägen svänger vi in till Seattle Museum of Flight. Museet har inte så mycket att göra med Boeing mer än att �ygplanstillverkaren stöder verksamheten. Trots den pågående strejken har museet öppet. Här �nns det mesta om Boeings historia, från de dukklädda �ygplanen till den moderna rymdteknologin av idag. Bland de utställda �ygplanen fanns