Bumsen 1
Rabatt på Kurvorgie OCH packväskor! hem-villaförs
äkring för dig med BMW MC Försäkring Nästa år är det 15 års sedan arbetet började med att ta fram en märkesförsäkring för BMW motorcyklar. Aldrig kunde jag tro att det skulle bli en sådan succé som det blivit. Förutom nyheter som låg premie för extra mc införde vi en olycksfallsförsäkring för både förare och passagerare. Försäkringen ingår i ordinarie premie och följer motorcykeln. Andra bolag har långt senare försökt att härma oss på dessa punkter. Skadereglering Förutom att vi under åren har bra villkor och låga premier har vi genom IF haft en alldeles enastående skadereglering. Många kunder har hört av sig till mig och gett If lovord för detta. Några har skickat in sitt beröm till Bumsen. Idag behöver den skadelidande inte fylla i någon skadeanmälan. I stället tas anmälan per telefon. Kunderna behöver inte skicka in kläder och hjälmar som skall undersökas och tar tid innan beslut fattas, utan detta sköts på ett mycket smidigare sätt. Återförsäljarna har själva fått mandat som att sätta igång arbetet så att hojen inte blir stående. Säsongen är kort ändå. Den skadeprövningsnämnd som skapades 1996 och dit kunder skulle vända sig om de var missnöjda, har ännu inte haft ett enda möte. Här vill jag ge If:s skadeorganisation ett stort beröm. Extra Rabatt Som ett bevis på den uppskattning If vill ge oss som grupp lämnar de oss 15 % rabatt på hem/villaförsäkring hos dem. Denna rabatt är utöver den IF-bonus på 20 % som man får på alla övriga försäkringar på grund av gott skaderesultat. För varje skadefritt år får man dessutom pengar avsatta på sitt självriskkonto. För att förvissa dig om att du har fått den extra rabatten på 15 % bör du titta på försäkringsbrevet. Högst upp på brevet skall det � nnas en text: I samarbete med BMW MC Försäkring. Saknas rabatten ringer du enklast till killarna i Sundsvall som sköter vårt avtal på telefon 060-63 35 222 eller mejlar bmwmc@if.se Ps! Har man både sin motorcykel- och hemförsäkring i If slipper man en självrisk vid skada. Med hopp om några � na höstdagar då det kan vara riktigt skönt på hojen. Se dock upp med blöta löv på vägbanan. De kan vara förrädiska. Hälsningar Thomas Selldén Medlem 2652195 ...och försäkringsansvarig för BMW Märkesförsäkring. 44 BUMSEN 4 – 2009 Vid det här laget har jag lärt mig att Ernst H målar med bred pensel, stora drag och bjärta färger. Detaljarbete och nyansering verkar inte vara hans melodi – vilket stundtals roar och stundtals blir tröttande. Under rubriken ”Kurvorgie eller fula packväskor” Bumsen 3/09, kantrar han över åt det sistnämnda. Sålunda verkar han över huvud taget inte känna till kategorin sporttourers! Med sådana kan man både äta kakan och ha den kvar, dvs. de fungerar förträf� igt på den vackra, kurviga favoritvägen även med packväskor – som dessutom i regel är mycket snygga. Klassikern på området – Honda VFR – behöver knappast nämnas. Aprilias numera insomnade Futura (min förra hoj), likaså insomnade Ducati ST 2/3/4 samt den högönskligt välbefunna Triumph Sprint ST – och lilla men naggande goda Kawasaki ER6-f – är andra paradexempel på maskiner som både är snygga, bekväma, snabba och långt ifrån bortkomna när det svänger. Vidgar man begreppet lite åt grushållet platsar maskiner som Aprilia Caponord, Ducati Multistrada, Honda Transalp/Varadero, Moto Guzzi Stelvio, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger och Yamaha TDM. Går man lite åt andra hållet � nns Honda CBF 1000, Suzuki Bandit och nya Yamaha Diversion – och vill man åka fortare � nns Honda Pan European, Kawasaki 1400 GTR och Yamaha FJR 1300A. BMW behöver de� nitivt inte skämmas här heller. Av någorlunda samtida modeller ligger R 1150 RS och R 1200 ST i sporttourerfacket medan GS(A)-modellerna i tester brukar sopa banan med konkurrenterna. Åt andra hållet ligger R-, K- respektive F-modellerna med någon av beteckningarna GT, RT, RS, S eller ST bra till. I ”Världens snabbaste motorcyklar” (missvisande titel men helt ok bok) skriver Roland Brown om BMW R 90 S: ”Om det man behövde var fart, bra köregenskaper och bekvämlighet så levererade R 90 S detta med stil” – ett omdöme som passar utmärkt också om min modell. Brown: ”K 1200 RS.. var som bäst med fyllda packväskor.” Jag instämmer helhjärtat. Ernst H och jag delar uppfattning om hur favoritvägen bör vara beskaffad – och ställer oss lika skeptiska till jättepackning, tältande och medioker mat på stormkök. Min lösning är självklar: Boende på vandrarhem/pensionat/hotell och mat på krogar som passeras kostar lite mer – men reducerar behovet av packning radikalt. Dessutom behöver man inte lägga pengar på campingutrustning – men detta måste vara den resandes ensak och är inget skäl till nedsättande omdömen. Vi är också eniga om att en svärm av dekaler sällan förhöjer cykelns utseende men inte heller detta verkar värt att spilla någon energi på. I likhet med Ernst H drar jag gärna iväg på en repa hemikring någon vacker kväll men efter några år har ju alla favoritvägarna körts så många gånger att de börjar bli ”utslitna”. (Den av Ernst H så omhuldade spontana friheten har sina givna begränsningar). Att då få packa cykeln för en eller ett par veckors resa tillhör njutningarna i livet. På det sättet har jag gjort fyra 250-mils Norge-resor plus förra årets 532 mil långa vända till Lofoten. I samtliga fall har stora delar av sträckningen legat på hänförande vackra och roliga vägar men det hade onekligen varit besvärligt att genomföra resorna med enbart tandborste och kreditkort i packningen – och att utgå från vackert väder hela tiden är att vara optimistisk i överkant. Varför harva på Autobahn när det � nns Autozug som bekvämt tar resenären från Hamburg eller Berlin till ett antal olika destinationer i Sydeuropa? Till råga på allt till en kostnad som snarast är lägre än driftskostnaden för hojen plus boendet! På så sätt avnjöt jag nyligen tio underbara dygn i Pyrenéerna – där såväl vägar som mat och boende höll hög klass. Men det hade varit lite svårt att ”bara sticka iväg” på den resan – och planeringen är en stor del av nöjet. Ernst H och jag möts kanske någon vacker dag på en � n slinga men han får � nna sig i att mina – snygga – packväskor hänger på plats. Bror Gårdelöf ML 2661203 (sport)touringfantast – och minst lika sann hojåkare som någonsin Ernst H.