Bumsen 1
Längst t.v. Som synes var styrstolpen skadad i om
rådet kring styrlåsets låsfäste, kanske av en tidigare stöldskada. Styrlagren består i original av lösa kulor som ligger i lagerbanor men nu sitter det två koniska rullager på plats. Foto: Håkan Runfeldt, Motorcykelservice.se T.v. Det roligaste har påbörjats, d.v.s. återmonteringen av alla putsade delar på den rengjorda hojen. Spaten ökar gemytet. Mycket nöjd och med ett brett leende somnade jag ovaggad den kvällen. Under perioden fram till den 7 juli lade jag kanske ytterligare ca 50 timmar på puts, puts och puts samt lite mekande. Tidigare erfarenheter av denna form av rengöring hade lärt mig att en oljedränkt bomullstrasa är ett helt utmärkt redskap. Avfettning funkar faktiskt inte alls lika bra. På de mest nerskitade ställena � ck oljan verka en stund och sedan var det bara att gnida bort det hela. Mekandet var som sagt mycket begränsat. Förutom av- och återmontering av bromsbackarna så drog jag om några elkablar men dagen innan besiktning blev jag ändå lite skärrad. Under återmonteringen av framhjulet upptäckte jag plötsligt att styrlagret var minst sagt glappt och för att komma åt och titta på det hela så var jag tvungen att böja undan kabelhärvan från vänster styrreglage och då formligen rasade isoleringen bort från de fyra elkablarna som gick in i lykthusets elcentral. Detta ingick absolut inte i mitt då allt pressade tidschema. Det var bara att bita ihop och lägga någon timme extra på att pilla dit fyra nya elkablar. Att skaffa och montera nya styrlager fanns det inte en chans att hinna med. Kunde dessutom konstatera att ett � ertal av de löst liggande kulorna i lagerbanan saknades. Löste problemet genom mycket fett och drog sedan åt så mycket att styrlagret inte glappade men att det ändå gick att styra utan att det kärvade, men skulle detta passera en registrerings- och kontrollbesiktning? Arne Rindar AB intygade att denna hoj stämde överens med typhojen den 8 juli 1959 och därför tyckte jag att det var lämpligt att utföra registreringsbesiktningen just på dagen 50 år senare. För att dra en lång historia kort så är det inte alltid så lätt att få allt att � yta friktionsfritt när man har med statliga myndigheter att göra men jag � ck i alla fall � ytta besiktningstiden från den 8 juli i Västerås till dagen före i Köping p.g.a. att de var de enda som kunde utföra en registrering- och kontrollbesiktning på samma plats samtidigt! Besiktningsmannen utföre i alla fall hela proceduren helt smärtfritt och två dagar senare anlände registreringsskylten och ytterligare en dag senare var den försäkrad och i tra� k. Då körde jag ner till den närliggande ”Gördetsjälv-hallen” och lade den slutgilltiga � nnischen. När så de första km skulle läggas runt närområdet � ck jag redan punktering efter någon km. En minst 40 år gammal slang med lite för lågt lufttryck där bak gjorde att ventilen slet sönder den. Wheeler Dealer ordnade detta någon dag Efter två veckors angenämt pysslande t � ck man äntligen kvittera ut lönen för mödan och skörda frukten. 200 problemfria mil avverkades under sommaren och många av dem i ett marschtempo i den allmänt mer tillåtna nya svenska motorvägshastigheten 120 km/tim men det mest förvånande är att R 69:an går så stadigt även med duktigt nerlägg i snäva och långdragna kurvor! Visserligen släppte det drygt 40 år gamla bakdäcket, med sin tämligen platta pro� l, greppet i några rondeller men inte mycket att hetsa upp sig över. Topphastigheten angavs då det begav sig till 165 km/tim men är ointressant på en sådan här hoj i dagens läge men att glida genom omgivningarna runt 100 km/tim känns avslappnat och njutbart både för hojen och föraren. KORTA FAKTA BMW R 69 1959 2-cylindrig luftkyld boxermotor. 594 ccm. 35 hk vid 6800 v/m. Ca. 195 kg torrvikt. Tillverkad mellan 1955-60 i totalt 2.956 exemplar. 48 BUMSEN 4 – 2009 senare och så kunde jag äntligen börja köra. De första 70 milen kördes i det skicket som den köpes. Det var riktigt skönt att återigen köra en helt naken hoj men avsaknaden av backspegel kändes inte helt komfortabelt men sicksack-gången vid körning rakt fram tydde på att styrlagret var precis så dåligt som jag hade misstänkt. Håkan Runfeldt på Motorcykelservice � ck ta hand om styrlagerbytet. Samtidigt byttes också alla wirearna och ventilspel och tändningen kontrollerades. Direkt därefter monterade jag också en backspegel och en ruta. Vilken skillnad det blev! En ren njutning att köra med ett friskt styrlager och rutan gav en medelålders man en behaglig tillvaro. T.ex. körde jag 85 mil på en dag och varken då eller under de totalt 200 milen som hittills är avverkade har det uppstått några problem. Växellådans funktion är mjuk och � n men allt är naturligtvis inte tajt men det � nns heller inga oljud någonstans och förutom ett liten svettning i vevaxelns främre packbox, vid tändningen, och ett litet dropp från bensinkranen så är allt tätt och torrt trotts 40 års stillastående! Är det sådant man kallar BMW-kvalitet? Garagefynd? Javisst! Det roligaste är dock att denna 50-åriga dam åter är på rull ute i det fria. Inköpspris mars 2009: 5.000 kr Ursprungskontroll: 500 kr Reg- och kontrollbesiktning: 1.600 kr Registreringsplåt: 100 kr Bromsbackar: 500 kr Batteri: 450 kr Däckreparation: 250 kr Styrlager, wire och service: 5.000 kr Oljor och div. material: 2.500 kr Bilhyra: 2.000 kr SUMMA: 17.900 kr Marknadsvärde: 25.000 kr?