Bumsen 1
M ed ett harmoniskt välbe�nnande i kroppen och et
t par Spaten i famnen begav jag mig på midsommardagen ner till garaget och påbörjade nermonteringen av R 69:an. Tanken, dynan, hjulen, stänkskärmarna, avgassystemet samt förgasarna med insug och luft�ltret avlägsnades ganska snabbt och därmed kunde en helt annan överblick erhållas på skicket även ”under skalet”. Nästan omedelbart stod det klart att helheten var överraskande positiv. Visserligen var bromsbanden på upphällningen men nitarna hade i alla fall inte slitit på bromstrummorna. Att bromsbanden var nitade innebar också att de var av den gamla typen som innehöll asbets. I och med att man slutade med asbets på 70-talet så limmades bromsbanden på backarna. Nuförtiden är det inte heller så lätt att hitta bromsservice�rmor som också byter bromsband. Efter några samtal så ordnade dock Bil & Industribromsar det hela. I utbyte mot en 500-kronorssedel returnerades de fyra bromsbackarna med nya �na bromsband och dessutom allt snyggt och rent gjort, vilket de�nitivt inte är en självklarhet längre bland dagens serviceföretag oavsett inriktning. Ingenting annat akut konstateras just då... Under R 69:ans starkt nerskitade yta kunde man dock efter lite putsande här och där ana att det faktiskt kunde bli riktigt bra. På alla de kromade delarna glänste det förvånansvärt redan efter några tag med trasan. Detsamma gällde den mycket kraftigt ner oljade motorn och ramens lackade delar. Efter åtta timmars underbar garagevistelse stod två ljuddämpare i absolut nyskick och glänste mot väggen, den bakre stänkskärmens krom låg inte heller långt efter i lyster och det kromade luft�ltret med �ltret var i absolut nyskick och hela bakre ramens lack behövde inte heller skämmas över sin yta. Dessutom hann även stora delar av motorns aluminiumyta befrias från allt gammal oljespill och andra föroreningar. Garagefynd eller... I de senaste två numren av Bumsen har jag berättat lite om hur en 60-tals customiserad R 69:a av 1959-års modell plötsligt föll i min omvårdnad under vårkanten och hur det sedan, trots det bedrövliga utseendet, undan för undan konstaterades att den både startade och de väsentliga funktionerna också verkade fungera, trots att den förmodligen inte hade körts på 40 år! Men, så här med facit i hand, vad var det egentligen som hade hamnat i min omvårdnad? Det är naturligtvis den speciella framgaffeln som givit BMW:s ”Earles-gaffel” sitt namn. BMW för�nade den engelske konstruktören Ernie Earles upp�nning och erhöll en långslagig och oljedämpad Svingarmsgaffel som gav en mycket �n kursstabilitet och var dessutom mycket lämplig för sidovagnsbruk. Denna R 69 historik: Såldes ny 1959 till Gävle och åren 1966-68 ambulerade den mellan ett par 08-ägare. Åren 1968-2007 stod den still men ägdes av samme 08-ägare och sedan juli 2009 är den åter i tra�k. . 46 BUMSEN 4 – 2009 TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 & FOTO BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON FM