Bumsen 1
Danzig - en dramatisk historia Eftersom fyra pers
oner inte �ck rum på motorcykeln tog vi �yget till Danzig och orsaken var en födelsedagspresent samt att se en av de absolut vackraste städerna i Europa. I dag lever inte Danzig upp till det men under Hansatiden var staden till och med så rik att man förgyllde likören med bladguld! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 Speciellt efter Motlawa kanalen ser man att Danzig är en gammal Hansastad och den gamla jättekranen från 1400-talet, den med tvåfärgat tak, var på sin tid den största i Europa och kunde lyfta 2000 kg. Den 1 september 1939, kl 04.47 avfyrade skolskeppet Schleswig-Holstein de första kanonskotten mot de polska soldaternas befästning på Westerplatte strax utanför Danzig centrum. Detta var inte vilka salvor som helst utan tyvärr också startskottet för andra världskrigets utbrott. Några km från Westerplatte vaknade den då tioårige Siegfried Hopp – som senare blev min far – av ljudvågorna men förstod naturligtvis inte att han då var med om en av historiens största händelser. I det vackra kvällsljuset, nästan på dagen 70 år senare, gjorde Wizzair sin sedvanliga lov över Danzig för att sedan landa strax väster om stadens centrum. Mina två syskon och jag beträdde därmed polsk mark för första gången men för vår far var det naturligtvis ett kärt återseende av hans födelsestad, som han efter 1945 bara hade besökt en gång tidigare och det var under kommunisttiden på tidigt 70-tal och då kändes det som om kikarbestyckade politrucker fanns i varje buske, vilket det med all sannolikhet också gjorde. Anledningen till vårat besök var den födelsedagspresent, d.v.s. denna resa, han �ck av oss tidigare i somras då han fyllde 80 år. Under tre hela dagar visade han oss sedan den en gång så vackra staden, som förutom några gator i stadens centrum dock fortfarande är hårt sliten efter 40 år långt kommunistiskt förfall, men som sakta håller på att återfå sin forna glans. Danzigs historia eller Gdansk som det heter sedan 1945, 22 BUMSEN 3 – 2009 På sin cello spelade denne begåvade yngling klassiskt men högtalaren backade upp med playback i modernare stil. Underbart! har haft en mycket dramatisk historia. 1997 �rade i alla fall Danzig sitt 1000-års jubileum. Redan under medeltiden etablerade sig många tyska köpmän i staden och av naturliga skäl har därför den tyska delen av befolkningen helt dominerat stadsbilen under århundraden. Som mest var drygt 90 procent av befolkningen tyskar. Det har dock inte varit självklart till vilket land Danzig egentligen har hört men i huvudsak till olika Tyska konstellationer och Polen i den mån landet existerade som eget land men 1919 blev Danzig en fri stad under Nationernas Förbunds beskydd. Danzig storhetstid var utan tvekan under 1500- och 1600-talet och från 1598 tillverkads Goldwasser, en likör som man toppar med bladguld! Danzigs välstånd bleknade dock av olika orsaker Vi påbörjade vår stadsvandring genom att gå österut på den stora affärsgatan Dluga och här kan man idag verkligen föreställa sig hur staden såg ut i sina glans dagar. Upprustningen är här färdigställd och utan att överdriva dominerar bärnstensförsäljningen idag helt köpmännens utbud. Efter några timmars �anerande kom vi fram till Motlawa kanalen och där känns det helt naturligt att följa strandkanten i nordlig riktning. Här får man också en liten känsla av den gamla �na hamnstaden som den en gång var. Danzig är absolut värt ett besök och nästa gång blir det med båt och hoj.