Bumsen 1
Framhjulets bromsar (ovan) var i samma dåliga ski
ck som bakhjulets men efter lite puts och bromsbandsbyten såg de lika �na ut som bilden nedan visar bakhjulets bromsar. BMW ansågs även på 50- och 60-talet som en ”gubbig” hoj, förmodligen av den enkla anledningen att det de facto var mogna män med god ekonomi som oftast var ägare till de dyra bayerska motorcyklarna. Men även en BMW blev naturligtvis begagnad och var då överkomlig även för ungdomar. De customiserade dock ofta sina hojar, kanske i samband med en renovering eller skada, för att på så vis tona ner ”gubbstämpeln”. På 60-talet kunde en ”custom leicht” bestå i kromade ”Traja-inspirerade” skärmar, kromad eller kulörlackad tank - bara den inte var svart med vita ränder - absolut kromat lykthus och luftburk och pricken över i ett ”Stockholmsstyre”. Min R69:a uppfyller alla dessa attribut men jag tog mig friheten att montera på en ruta och åtminstone en backspegel. Slutresultatet blev över förväntan och med en Earlsgaf�are i originalskick så �nns det ingen anledning att röra denna original 60-tal customisering. BUMSEN 4 – 2009 47 Bilden nedan och till höger visar R69:ans skick vid övertagandet. Visst var den skitig och rikligt neroljad men under det mer eller mindre kompletta skalet trodde jag mig ana en dold skönhet. Dessa bilder visar det slutliga resultatet efter ett par veckors putsande. Det man i sina vildaste fantasier hoppades skulle uppenbara sig under allt smuts visade sig vara över all förväntan och gjorde naturligtvis saneringsarbetet lättare ju mer ytorna glänste.