Stenkoll 1
NYHETSFLÖDET Mer el från näten Flexiblare elavtal
skulle kunna innebära att fler mindre täkter elektrifieras. SBMI öppnar upp för en diskussion med de stora elnätsföretagen och Energimarknadsinspektionen. TEXT: Björn Strokirk M ånga mindre täkter avstår från att krossa på vintern när det är snö som kan försvåra ett bra resultat. De krossar under barmarkssäsong en eller två perioder per år, under 6–10 veckor vardera. Vi tänker oss en täkt där man gärna vill ersätta dieseldrivna krossar med eldrivna och som frågar elnätsbolaget om man kan ansluta till en närbelägen kraftledning. De får som svar att det kostar flera miljoner, eftersom elnätet då måste förstärkas många kilometer till den punkt där regionnätet matar lokalnätet. Elnätsbolaget ser alla kunder som året runt-kunder som måste kunna försörjas med el även den kallaste vinterdagen – med hela den effekt kunden abonnerar på. Hade bolaget istället avtalat med täkten att inte nyttja nätet under höglastmånader vintertid, så hade man utan problem kunnat ansluta täkten. Med en särskild tariff för elanvändning, till exempel under perioden april till november, där täkten övrig tid inte får nyttja elnätet eller åtminstone kan beordras att koppla ifrån nätet och köra diesel igen, hade nätbolaget lönsamt kunnat sälja el under låglastsäsong. Täkten hade tecknat ett säsongsbundet avtal där leveranssäkerheten bara garanteras under vissa månader. Dagens leveranssäkerhetsföre skrifter tycks inte tillåta sådana avtal, men SBMI tar nu upp en diskussion med de största elnätsföretagen och Energimarknadsinspektionen om att föreskrifterna bör ändras. Alla parter tjänar på detta. Täkten får en lägre energikostnad och ett mindre klimatavtryck, elnätsbolaget kan lönsamt sälja mer elenergi utan några merkostnader och den svenska elexporten kan istället göra nytta i Sverige och på ett smart sätt bidra till att Sverige klarar sina miljömål. SBMI kommer även ta upp en diskussion om tariffstrukturen. Dagens månadsbaserade effekttariff kan göra elektrifieringen olönsam även om lokalnätet är starkt nog nära en täkt. Eftersom en liten täkt inte själv kan styra exakt när dess krossunderentreprenör finns på plats för att krossa finns risken att krossning påbörjas någon av de sista dagarna en månad, exempelvis i slutet av augusti, och pågår i sex veckor till början av oktober. Effektavgifter utgår då för tre månader vilket gör elektrifieringen olönsam. Om elnätsbolaget istället tagit ut effektavgift per halv månad eller per vecka så hade övergången från diesel till elenergi varit lönsam. Dagens regler förhindrar omställningen till ett fossilfritt samhälle. Det bör SBMI försöka ändra på. FÖLJ SBMI PÅ LINKEDIN De senaste nyheterna från din branschorganisation hittar du på SBMIs LinkedIn-profil. Förutom egna projekt och bransch nyheter länkar SBMI även till medlemmarnas inlägg på plattformen. Skanna QR-länken för att följa SBMI. 12 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 157