Stenkoll 1
DOLOR SAMVERKANSGRUPP MOT DOLOR Entreprenadberg,
sprängsten från tunneldrivning med mera, kan innehålla odetonerat sprängämne, så kallade dolor. Dessa dolor utgör en säkerhetsrisk då de kan detonera under hanteringen av berg. De måste därför hanteras av behöriga personer. TEXT: Björn Strokirk FOTO: BEF I en bergtäkt är det mycket tydligt vem som har sprängt berget och platschefen ringer snarast sprängaren när en dola påträffas och ber honom att komma och ta hand om den. Men när det handlar om entreprenadberg kan det vara svårt att veta vem som har sprängt det berg där dolan har påträffats. Flera olika aktörer hanterar entreprenadberget: X spränger, Y lastar ut, Z transporterar berget på lastbil till Å som driver en bergterminal. Och ofta tar terminalerna emot berg från flera olika projekt. Någon rutinmässig erfarenhetsåterföring mellan aktörerna i värdekedjan sker inte i dag. Företaget som spränger får därför inte kännedom om dolor i det entreprenadberg som man har sprängt. Utan återkoppling kan Sprängaren tro att ”Hälsan tiger still”. Men att det är tyst och stilla beror på att det saknas kontaktvägar mellan sprängare och bergterminal. Om sprängaren istället snabbt fick reda på att dolor har påträffats, så kan han söka andra bättre metoder att spränga under aktuella förhållanden (t ex sprickrikt berg). Vid varje entreprenad behöver det därför finnas en skriftlig rutin för att säkerställa att erfarenhetsåterföring sker. Byggherren eller beställaren kan tillse att en sådan rutin tas fram. Åtagandet behöver kunna riktas nedåt i kontraktskedjan mot varje "Någon rutinmässig erfarenhetsåterföring mellan aktörerna i värdekedjan sker inte i dag." aktör som handhar entreprenadberget. Dessutom ska alla dolor journalföras för att förenkla erfarenhetsåterföring och möjlighet till uppföljning. SBMI har tillsammans med Byggföretagen utarbetat ett förslag med denna inriktning som presenterades för beställare och entreprenörer i Anläggningsforums beredningsgrupp i april. Förslaget har även presenterats i en samverkansgrupp mellan Trafikverket, SBMI och FUT (Förvaltning Utbyggd Tunnelbana) som SBMI har initierat. Målet är att gemensamt söka nya bättre arbetssätt för att minska riskerna med entreprenadberg. Nästa möte är i juni då Trafikverkets förslag till ny Kontrollplan, som ger underlag till förfrågningsunderlag, kan vara färdigt. I det förslag som SBMI tillsammans med Byggföretagen utarbetat ska varje dola journalföras. 54 STENKOLL KROSSORDET NUMMER 157