Stenkoll 1
INDUSTRIUTSLÄPPSDIREKTIVET SBMI har tyckt till om
de konsultationer som EU har initierat. – Det finns en stor "Ett breddat IED riskerar att över - lappa annan lagstiftning och IED regleringsvilja inom EU men man behöver inte reglera allt och skapa nya regelverk. Det finns redan starka drivkrafter i branschen för att uppfylla klimatmålen och minska miljöpåverkan. Vi behöver inte direktivet i det arbetet, säger Mårten Sohlman, VD för SBMI. Branschens syn på IED är att bergtäkter ger upphov till små utsläpp jämfört med andra branscher. Direktivet skulle innebära en onödig dubbelreglering, en ökad administrativ börda utan miljönytta. Det finns tvärtom en risk för negativa miljöeffekter med bindande krav i tillstånden från IED. SBMI ifrågasätter också att man i revideringsprocessen klumpar ihop gruvor och bergtäkter. Det är helt olika branscher, med olika förutsättningar. Gruvorna finns på en global marknad, medan bergmaterialindustrin knappt verkar över kommungränser. – Bergmaterialbranschen omfattas redan idag att av ett stort antal lagar på miljöområdet. Det gäller exempelvis miljötillståndsprocesserna enligt miljöbalken. I tillståndsvillkoren finns krav som i de flesta fall är mer omfattande än vad som ställs i direktivet, säger Mårten Sohlman. Den svenska bergmaterialbranschen är också diversifierad, med både stora aktörer och små företag, där det blir svårt att hitta ett rättvist sätt att reglera verksamheterna. Det kan få negativa effekter på konkurrenssituationen, enligt branschföreträdarna. Jernkontoret anser att om industriutsläppsdirektivets innehåll skulle breddas med fler parametrar och gälla fler sektorer, riskerar det att överlappa annan lag36 minska effektiviteten. " Eva Blixt stiftning och minska effektiviteten. Dessutom kan det i förlängningen leda till att göra redan långa tillståndsprocesser längre. Som förslaget är idag skulle direktivets goda effekter i form av minskade utsläpp till luft och vatten minska. Kritikerna menar också att processen för att förankra revideringen går alldeles för snabbt. Jernkontoret kommer dock att delta i alla steg, fram till att ny lagstiftning är på plats och ser gärna att Regeringskansliet så snart som möjligt startar en bred referensgrupp med flera olika departement. Nästa steg mot ett reviderat IED är att ett lagförslag med en konsekvensanalys ska antas av EU-kommissionen i slutet av året. Under 2022–2023 väntar förhandlingar i ministerrådet och EU-parlamentet. Eventuellt kan det svenska ordförandeskapet i EU, våren 2023, bli det som slutför förhandlingarna. Sedan dröjer det ytterligare något eller några år innan direktivet ska vara genomfört i medlemsländernas lagstiftning. SBMI och andra branschorgansationer har alltså tid på sig att driva opinion mot förslaget till reviderat direktiv. Eva Blixt har några goda råd för det arbetet. – Det gäller att visa att IED inte är lämpligt för bergmaterialindustrin, att bergtäkter redan är reglerade och att miljökraven uppfylls av annan lagstiftning. Man måste övertyga kommissionen, miljörådet och parlamentet om det, förklara det för de svenska parlamentarikerna och den svenska regeringen. För om bergtäkter ändå inkluderas bland aktiviteter i det nya IED kan man inte välja att inte vara med. För att få ett tillstånd för verksamheter måste man leva upp till kraven. IED är ett mycket kraftfullt verktyg på det sättet, säger Eva Blixt. EU:s industriutsläppsdirektiv reglerar bland annat utsläpp till luft och vatten från industriell verksamhet. Direktivet omfattar bindande krav kopplade till bästa tillgängliga teknik, så kallade BAT-slutsatser (Best Available Technique), BATConculison (BATC). EU beskriver BAT som bästa tillgängliga teknik, i Sverige har det implementerats som bästa möjliga teknik. Inom ramen för IED tas så kallade BREF-dokument (BAT Reference Documents) fram. Dessa beskriver vad som anses vara bästa tillgängliga teknik i de olika processtegen och vilka utsläppsnivåer man kan komma ner till. Dessa kallas BAT-AEL och är de värden som villkoren i tillstånden ska baseras på. Efter att en BATC antagits har verksamhetsutövaren fyra år på sig att uppfylla dessa värden. Arbetet leds av den europeiska IPPC-byrån som har sitt kontor i Sevilla i Spanien och tas fram i tekniska arbetsgrupper där berörd industri, medlemsländer och organisationer deltar. Arbetet med en BREF tar oftast många år och resulterar i ett omfattande dokument med detaljerade teknikbeskrivningar för hela eller delar i en industriell process. EU-kommissionen strävar efter att revidera BREF-dokumenten vart åttonde år. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 157