Stenkoll 1
VINJETT att öka användningen förnybara drivmedel
uteblev, med utsläppsökningar som följd. Stagnationen på marknaden, med lägre biodrivmedelsförbrukning, kommer att fortsätta till i sommar när regeringen beslutat att höja kvoterna, enligt Svebio. Kraven i reduktionsplikten kommer fortsätta att öka succesivt till 2030. Då ska utsläppen från bensin ha minskat med 28 procent och med 66 procent från diesel, 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används i Sverige vara fossilfri. – Det är bra att politikerna vill se högre kvoter i BIODRIVMEDEL Biodrivmedel är fordonsbränslen som är producerade från förnybar biomassa. Råvaran kan komma från skogen eller från åkern eller vara biogent avfall. Det finns en lång rad olika omvandlingstekniker som ger olika typer av bränslen, som kan ersätta dagens användning av bensin och diesel. De flesta av dessa bränslen är flytande, som etanol och biodiesel. Men de kan också vara gasformiga, biogas. reduktionsplikten. Men för att åstadkomma en ökad svensk produktion behövs andra styrmedel eftersom biodrivmedel som produceras av svensk skog har högre kostnader än biodrivmedel som tillverkas av frityroljor, slakteriavfall eller energigrödor, säger Gustav Melin. Vi räknar med att diesel från svensk skogsråvara kostar omkring tio kronor per liter att producera, på sikt kommer kostnaden att minska. Om staten engagerar Energimyndigheten i upphandling av svensk produktion behöver inte HVO100 kosta så mycket mer än så för alla som önskar. Många användare tycker att det är svårt att hitta förnybar diesel, HVO100, till rimligt pris medan potentiella producenter av HVO100 inte investerar så länge marknaden är osäker. Därför behövs större klarhet i den framtida politiken. Situationen STENKOLL KROSSORDET NUMMER 157 39 I bergmaterialindustrins färdplan för fossilfrihet heter det att en viktig del av klimatomställningen kommer att genomföras genom användning av biobränslen i de fall där elektrifiering inte är lämpligt/möjligt. Tillgången till biobränslen med konkurrenskraftiga priser är en viktig förutsättning för branschens omställning. De flesta av dagens maskiner går att köra på biobränslen utan åtgärder, enligt färdplanen.