Stenkoll 1
BI ODRIVMEDEL på marknaden bör dock snart lätta n
är St1 2022 får klart med sin produktion av 200 000 årston HVO i Göteborg, därefter kommer Neste med 1 000 000 årston HVO och Preem med lika mycket omkring 2024, enligt Svebio. Många pratar om att biobränslena inte räcker till. "Grenar, toppar och stubbar ligger kvar och multnar i skogen. En del kan vara kvar för biologisk mångfald men en stor del kan i stället användas och ge biodrivmedel." Men Gustav Melin menar att efterfrågan är för låg och att det inte råder någon brist på biomassa. Varje år lämnar det svenska skogsbruket kvar avverkningsrester efter skörd, som innehåller energi som motsvarar 150 procent av Sveriges samtliga vägtransporter. Grenar, toppar och stubbar ligger kvar och multnar i skogen. En del kan vara kvar för biologisk mångfald men en stor del kan i stället användas och ge elproduktion, värme eller biodrivmedel som ersätter fossil bensin eller diesel. Men allteftersom bioenergi har blivit Sveriges största energislag finns det fler som ifrågasätter bioenergin. Det gäller också inom EU, och i det förslag till grön ekonomi för hållbara investeringar, den så kalllade taxonomin, som kommissionen presenterat. Det senaste förslaget är mycket bättre än tidigare, anser Svebio, men en sådan omständighet att man vill mäta koldioxidutsläppet i avgasröret och inte under ett fordons livstid är obegripligt. Produktionen av batterier till elbilar orsakar idag stora utsläpp och 40 det är usel klimatpolitik att negligera det och samtidigt inte utnyttja potentialen i biodrivmedel och fordon som kan drivas med biodrivmedel. Biodrivmedel negligeras nästan helt i förslaget till förmån för elektrifiering och vätgas. Det kommer att leda till onödigt stora utsläpp i transportsektorn, enligt Svebio. Trots allt så tror Gustav Melin att biodrivmedel kommer att ha en fortsatt positiv utveckling. – Moderna motorer som körs på biodrivmedel orsakar varken negativa klimateffekter eller lokala miljö- och hälsoproblem. Det finns därför inga miljöskäl som talar för enbart elektrifiering. Biodrivmedlen klarar miljökraven. Om elektrifieringen slår kostnaderna för biobränsle och blir billigare så ska man naturligtvis satsa på elektrifiering. Men är el en dyrare lösning så är biodrivmedel ett fullgott hållbart alternativ. För att få en fossilfri värld på kort tid behöver vi ersätta alla fossila bränslen. Många länder har svaga elnät och stora behov av el i andra sektorer. Därför tror jag att elektrifiering av fordonsflottan på global nivå blir relativt marginell under överskådlig tid. STENKOLL KROSSORDET NUMMER 157