Kollega 1
»De älskar att komma tillbaka till riksdagen och
berätta att de har varit ute i verkligheten. Det stärker deras auktoritet.« beskattad som den som inte gör det. Vi använde i stort sett bara den enda overheadbilden av dessa två köttbullar, säger Mats Hulth. Så höll han på i sju år. Våren 2006 hände något märkligt. Denna vår hade Sveriges hotell- och restaurangföretagare, SHR, som vanligt sin årskongress och som vanligt bjöd de dit ett antal av de viktigaste politikerna. Det var alltid bra middagar och inte svårt att locka dit politiker. Göran Persson hade varit där. Maud Olofsson likaså. Detta valår fanns Moderatledaren Fredrik Reinfeldt på plats. Om han fick höra historien om köttbullarna är oklart men under mötet säger Reinfeldt plötsligt något som kullkastar allt som SHR drivit. Reinfeldt meddelar att om alliansen vinner valet ska de kraftigt sänka arbetsgivaravgiften för hotell och restauranger. – Det var en ren dröm. Ingen av oss hade ens tänkt tanken. En sänkt arbetsgivaravgift innebär ohyggligt mycket mer än en halverad moms, säger Mats Hulth. Den sänkta arbetsgivaravgiften skulle innebära ett tillskott på omkring 10 miljarder till svensk hotell- och restaurangnäring. Nära dubbelt så mycket som en momssänkning. Efter valet 2006 krävdes bara ett godkännande av EU-kommissionen. Men det visade sig inte vara så lätt. EU-kommissionen satte villkoret att det bara skulle gälla företag med färre än 200 anställda. Det innebar att alla McDonald’s restauranger fick halverad arbetsgivaravgift eftersom restaurangerna drivs av små franchisetagare. Däremot skulle hamburgerkedjan Max med två tusen anställda inte komma i fråga. Inte Burger King heller. Alla tre var medlemmar i SHR. – Det höll på att bli inbördeskrig hos oss, säger Mats Hulth. Max började uppvakta regeringen, förslaget drogs tillbaka och lösningen blev att arbetsgivaravgifterna i stället sänktes för dem under 25. Det gynnar både Max och McDonald’s men inte restauranger med äldre personal. – I det läget lovade alliansregeringen oss att de skulle sänka krogmomsen så fort de fick tillfälle. Som kompensation. De hade dåligt samvete, berättar Mats Hulth. Lobbyarbetet fick alltså fortsätta. Mats och Ulf träffade ministrar och statssekreterare. Varje nytt statsråd som hade med branschen att göra blev uppvaktat. Det var inte svårt att få tillgång till dem. – De lyssnar på oss. Sedan är det ju inte säkert att de gör något, säger Mats Hulth. De hade ett antal årliga evenemang med seminarieövningar och middag efteråt. De knöt till sig kändisar. De bjöd riksdagsledamöter från de olika regionerna till middagar på någon bättre restaurang i Stockholm. Minst 100 riksdagsledamöter fick varje år äta god middag och höra Mats Hulths historia om de två köttbullarna. – Det var ofta hög närvaro, särskilt som utsocknes riksdagsmän är långt från sina famil”Det höll på att bli inbördeskrig hos oss”, säger Mats Hulth om att McDonald’s och Max skulle påverkas helt olika av regeringens planer på en sänkt arbetsgivaravgift. jer och har lite allmänt småtråkigt, säger Mats Hulth. Ett annat drag var att låta de lokala riksdagsmännen prya tre dagar på någon restaurang i sin hemort. _ Det tycker de är jättekul. De älskar att komma tillbaka till riksdagen och berätta att de har varit ute i verkligheten. Det stärker deras auktoritet. Under dessa praodagar fick en lokal medlem i SHR chans att hamra in sitt budskap: momsen äter jobb. Mats Hulth besökte ett hundratal kommuner. Vid varje besök planterade han en debattartikel i ortens tidning där han och någon av traktens krögare ondgjorde sig över den jobbdödande krogmomsen. Det ordnades pressträffar och Mats Hulth såg till att träffa kommunstyrelsens ordförande. – Kommunpolitiker har kanske ingen reell makt, men de kan vara viktiga i sina partier, säger han. SHR sponsrade utgivningen av en restaurangguide där man stack in ett personligt brev från Mats Hulth. Den skickades till alla riksdagsmän. När det var dags för Almedalen kläddes krog- och hotellpersonalen i T-tröjor med slagord om att sänka krogmomsen. Men det var i EU allt skulle avgöras. Det internationella branschorganet Hotrec med Hulth i styrelsen samordnade aktiviteter i alla medlemsländer. Man lyckades få kommissionen att föreslå en öppning för sänkt krogmoms. Men i ministerrådet räckte det att ett medlemsland satte sig emot, och det var alltid olika länder som stoppade. Först England. Sedan danskarna. Tyskland. Och Sverige som vid alla tillfällen frågan var uppe röstade nej, utom den sista. Till slut kom ett klartecken från ministerrådet att det gick bra för medlemsländerna att sänka krogmomsen.Då kunde Moderatledaren infria sitt fyra år gamla löfte. I fjol utsågs SHR till Årets lobbyorganisation tack vare krogmomsen. Själv har Mats Hulth gått i pension. Men han inleder pensionärslivet som krögare. Han har gått in som delägare i anrika krogen Tennstopet i Stockholm. – Krogmomsen sänktes den första januari. Den tredje januari blev jag krögare, säger Mats Hulth. 12 KOLLEGA 4-12 SEBASTIAN LAMOTTE / SCANPIX