klara balansen, men det kommer att krävas en del
hårt arbete. Och det kommer alltid att finnas aktörer som tycker att de enskilda besluten blir fel i slutändan. Men förhoppningsvis går det att hitta fungerande kompromisser, säger Anders Ygeman Brännheta frågor En annan brännhet fråga (bokstavligen) för den nya ministern handlar om kraftvärmen, som har en central roll för att klara de lokala kapacitets och effektutmaningarna. I januariavtalet framgår att regeringen vill att kraftvärmeföretagen ska betala avfallsförbränningsskatt, trots att en statlig utredning från 2017 kraftigt ifrågasatt miljövinsten med detta. Dessutom föreslår regeringen ökade koldioxidskatter för branschen med start redan i augusti. – Förut har vi haft nedsänkt koldioxidskatt på kraftvärme, nu får de samma villkor som andra. Det är väl sällan företag uppskattar att tappa sina subventioner. Det här är också bolag som har haft goda marginaler, POLITISK KARRIÄR 2017–2019 Gruppledare, Socialdemokraternas riksdagsgrupp 2014–2017 Inrikesminister 2010–2014 Ordförande, trafikutskottet 2006–2010 Ordförande, miljö- och jordbruksutskottet 1996– Riksdagsledamot 1992–1996 Distriktsordförande, SSU Stockholm så det bör inte vara några problem för dem att bära sina kostnader. Branschen är ju på gång att gå över till fossilfritt och det här kan ju snabba på omställningen, säger Anders Ygeman. Enligt Energiföretagens beräkningar ger samtliga föreslagna skatter totalt ökade kostnader på 1 miljard kronor för kraftvärmeföretagen. Är det rimligt med tanke på kraftvärmens betydelse i energisystemet? – Jag tror att de siffrorna är lite överdrivna. Men jag ska lyssna på branschen och så får vi se vad vi får in för synpunkter för att göra förslagen bättre. Det är jag öppen för, men i grunden tror jag att en likformig koldioxidskatt är bra, säger Anders Ygeman. På Ygemans bord ligger också digitaliseringsfrågorna. Här finns stora synergier till energiområdet. När det gäller utvecklingen av smarta nät, styrning, lagring och optimering av energisystemet kommer digitala verktyg bli allt viktigare. – Ja, det finns stora möjligheter, särskilt inom transportområdet. Över tid kommer vi att få se betydligt Nr 3 2019 Tidningen ENERGI 21