AMES 1
OMSLAGSPROFIL 2 REGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 2
2018 Microsoft Simplygon förenklar 3D Proguitar Skapar god stämning iDeal of Sweden Från garaget till världsmarknaden Anders Ferntoft & Lena Lyckenvik East Sweden Tillväxtkapital, EST Tema: Att hitta investeringskapital Marknadsskola, Krönikor, Technopolis, Resetips m.m. Lena Lyckenvik och Anders Ferntoft är radarparet på East Sweden Tillväxtkapital, EST. Det är de två som driver verksamheten. Till sin hjälp har de ett helt nätverk av potentiella investerare. – EST handlar om att förbereda bolag inför möten med investeEcomex Lunchin Styr mot fossilfritt Nätverkande för alla att hitta sina egna svar rare och sedan matcha dessa bolag med investerare som bidrar med tillväxtkapital, berättar Lena. »Till en investerare är det ju bolaget du ska sälja in, inte din produkt eller tjänst« TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI L ena Lyckenvik och Anders Ferntoft är radarparet på East Sweden Tillväxtkapital, EST. Det är de två som driver verksamheten. Till sin hjälp har de ett helt nätverk av potentiella investerare. – EST handlar om att förbereda bolag inför möten med investerare och sedan matcha dessa bolag med investerare som bidrar med tillväxtkapital, berättar Lena. – Det var flera personer i regionen som såg att det saknades ett sätt för bolag här att hitta tillväxtkapital. Det har gjorts olika försök tidigare och baserat på dessa erfarenheter har vi nu försökt göra på ett annorlunda sätt för att skapa en långsiktig lösning som inte är personberoende, säger Anders. – Långsiktigheten och personoberoendet är två av tre ledord vi jobbar utifrån. Det tredje är förtroendekapital, säger Lena. Innan EST startade sin verksamhet 2014 pratade de med många investerare och frågade vad som gjorde att de valde att investera i ett bolag. – Det spelar ingen roll hur bra en idé är om ingen har förtroende för personerna som jobbar med idén, förtroendet att de kommer att kunna göra det bra, säger Anders. – Det är det vi har sett i varje investering, att investerare och bolag måste ha förtroende för 16 NÄR EST SKULLE STARTAS började man inventera sina nätverk. – De som var involverade i starten hade ju sina nätverk och just inom investeringar för bolagstillväxt är det en ganska liten värld. Nästan alla känner alla, i den här regionen. Vi kom fram till att bara vi som var med då hade ett 50-tal personer vi kunde gå i god för, berättar Lena. – Sen har ju de i sin tur ett nätverk och det ger ringar på vattnet när någon kan gå i god för någon som i sin tur kan gå i god för en annan. Det är från den utgångspunkten vi hittar investerare, säger hon. Bolagen som söker investerare och kommer till EST börjar med att presentera sitt bolag för Anders och Lena. – Det finns ju ingen telefonkatalog man kan slå i för att hitta investerare, säger Anders. – Det är därför det är så viktigt att det finns andra system för att hitta rätt och det är där vi fyller en funktion, förklarar han. varandra. Det är också viktigt att båda parter har förtroende för den som förmedlar kontakten dem emellan. Där är det väldigt viktigt att vi som förmedlar kontakterna har ett förtroendekapital som kan smitta mellan parterna. OFTA ÄR BOLAGEN inte riktigt redo. - Många bolag som kommer till oss presenterar sin produkt eller tjänst, inte sitt bolag. Till en investerare är det ju bolaget du ska sälja in. Någon ska attraheras av att engagera sig i ditt bolag, i din affärsidé, säger Lena. – Vi brukar ge feedback på presentationen och diskutera igenom erbjudandet och paketeringen. Ofta blir det en affärsutvecklingsprocess innan företaget är redo för en investering, säger Anders. Ibland är det kanske inte externt ägarkapital som behövs. – Det kan vara flera skäl till det. Vissa bolag kanske inte ska gå just den vägen. Det kan finnas andra alternativ för bolaget att lösa sin tillväxt utan nya delägare, säger Lena. – Det är stimulerande att se hur konkreta tips gör konkret skillnad för ett bolags utveckling, även om vi inte förmedlat just en investering, säger hon. – Det finns ju bolag som kan vända sig åt annat håll för att finansiera sin tillväxt också, säger Anders. – Till exempel kan Vinnova eller Almi vara bättre alternativ för vissa, säger han. Lena menar att det är en av Anders styrkor. – Anders har koll på många olika finansieringsmöjligheter. Han kan innovationssystemet väldigt