AMES 1
REKLAM OCH MEDIA TEXT: PELLE BLOHM BIOMETRI SOM I
NLOGGNING ÄR HÄR FÖR ATT STANNA Är lösenordet på väg att försvinna? I årets stora lösenordsundersökning från PC för Alla uppger nästan varannan att de i dag använder biometrisk inloggning. För åttonde året i rad, i samband med Lösenordsbytardagen den 20 januari, genomförde PC för Alla sin stora årliga undersökning kring lösenord. Trenden i år är tydlig: Biometri som inloggning är här för att stanna. Närmare hälften av de 5 000 som svarade använder i dag någon form av biometrisk inloggning. Och den siffran kommer bara att öka i takt med att tillverkarna av mobiltelefoner och datorer fortsätter att introducera biometriska inloggningar. Men är biometri lösningen som kommer att frälsa oss från alla risker kring våra inloggningar? Inte nödvändigtvis. – Om vi för en stund bortser från integritetsproblematiken och fokuserar på säkerheten, då krävs det ändå betydligt mer för att vi ska kunna känna oss helt säkra. De flesta experter är överens om att det bästa är någon slags kombination mellan biometri och tvåstegsverifiering, det vill säga att du tvingas bekräfta din inloggning från en annan enhet, säger Anders Wollner, featureredaktör på PC för Alla. POPULÄRASTE INLOGGNINGSMETODER: 33 procent av deltagarna angav att fingeravtryck är att föredra, vilket gör att traditionella lösenord hamnar på en andraplats, då 20 procent uppgav detta som favoritmetod för inloggning. Trots Apples omskrivna Face ID uppger endast 6 procent att ansiktet är en önskvärd inloggningsmetod. Dosa (likt internetbank) föredras av 13 procent, ögonskanning 7 procent och röstigenkänning 1 procent. FAKTA LÖSENORDSBYTARDAGEN * Lösenordsbytardagen instiftades av PC för Alla och infaller den 20 januari varje år. Syftet med dagen är att uppmärksamma vikten av att hålla sina lösenord säkra. n OMVÄNDA PERSPEKTIV Eli Rezkallah är en 31-årig libanesisk fotograf och konstnär som genom ett besök hos sin släkt i New Jersey, USA, bestämde sig för att genomföra sitt fotoserieprojekt ”In a Parallel Universe” som vänder på en rad sexistiska reklamannonser från mitten av 1900-talet. –Under förra Thanksgiving-helgen besökte jag min familj i New Jersey och där hörde jag hur mina farbröder pratade om hur kvinnor är bättre lämpade till att laga mat, ta hand om köket och andra ”kvinnliga plikter”. Även om jag vet att inte alla män har det synsättet blev jag förvånad att det faktiskt fortfarande existerar sådana åsikter. Det finns förstås de som tycker att dessa annonser är föråldrade men åsikterna finns fortfarande där ute så jag bestämde mig för att låta män få smaka på sitt eget sexistiska gift, säger Eli Rezkallah i ett mail. CROWDSOURCING VÄGEN TILL NY MÅLGRUPP FÖR KLASSISKA JAGUAR Bilmärket Jaguar genomför en ny och annorlunda kampanj. Budskapet är ”Disturb the Peace” och som verktyg används crowdsourcing med hjälp av danska Cosmic People. Den traditionella bilden av Jaguar är troligen en mogen man bakom ratten med sina bilhandskar på och sitt gråsprängda hår under kepsen. Detta kännetecknar bilmärkets arv men den moderna historien behöver också berättas. Det är också den berättelsen som företaget vill föra fram i den nya kampanjen av Jaguars nya SUV – 42 Jaguar E-PACE. Målet är nå fram till nya yngre köpare som är närmare 30 år än 60. Lanseringskampanjen drivs av Cosmic People som är specialiserade i att driva projekt med hjälp av crowdsourcing. Crowdsourcing innebär att man vänder sig till människor och ställer öppna frågor och önskar engagemang. I det här fallet handlar det om att spela in 30 sekunder film som ska ta avstamp i märkets förnyelse på temat ”Disturb the Peace”. –Kampanjen aktiveras via sociala medier. Urvalet sker i två faser. I den första bedöms bidragen av en jury som har till uppgift att banta ner 71 filmer till fem. Därefter väljer allmänheten och juryn gemensamt ut det bästa bidraget som också blir E-PACE officiella lanseringsfilm, säger Jaguar Land Rovers svenska marknadschef Ebba Jeppson, som är imponerad av kreativiteten och kvaliteten bland de filmer som valts ut. Lanseringen av Jaguar E-PEACE skedde i början av februari n Sexistisk och könsstereotyp reklam är knappast någonting nytt, det är ständigt aktuellt och debatteras med jämna mellanrum här i Sverige. Förstoringsglaset är riktat mot snedsteg och kommer sällan undan. I jämförelse med många andra länder är vi mer på tå inför det här men det skadar verkligen inte att begrunda Eli Rezkallahs omvända perspektiv i de gamla reklamannonserna från mitten av 1900-talet. På frågan vad han hoppas uppnå med projektet svara Eli: –Jag hoppas att människor som fastnat i stereotypa könsroller, som patriarkala samhällen skapar, genom detta projekt ska kunna se sprickorna i den begränsning som dessa roller lägger på dem. Foton tagna av Eli Rezkallah, producerat av Plastik Studios 2018.