AMES 1
Efter 42 år i branschen kan Hans konstatera att v
i kommit en bra bit på väg med trafiksäkerheten. skapat en process för hur arbetet går till. – Det är ett ständigt utvecklingsarbete och vi provar nya sätt för att kunna underlätta processen och nå ännu bättre resultat, säger Lena. – Vi har en tydlig process för hur vi tar oss an bolagen, vilka steg som finns och vad som ska uppnås. Vi är också noga med att ge feedback till företagen eftersom det är där mycket av värdet för bolagen ligger. Vi har arbetat fram arbetssättet tillsammans i EST-teamet och skapat processerna efter hand, säger hon. PROCESSEN ÄR BASERAD PÅ TRE STEG: kontakt, urval, matchning. – När ett bolag kontaktar oss tar vi alltid ett möte, vi två och bolaget, berättar Anders. – När de förklarat sitt bolag, vad de vill framåt och hur de tänker kan vi ge feedback och råd om hur de ska gå vidare. Ungefär hälften trillar bort i det steget. De andra filar på sin presentation till investerarna baserat på vår feedback. I urvalsdelen får bolagen presentera sig för en grupp investerare. – Vi samlar ett antal bolag som får göra sin presentation till en grupp investerare. I det steget får de ännu mer feedback, och då specifikt från ett 18 investerarperspektiv, berättar Lena. – Investerarna kan ju berätta vad som skulle få dem att investera eller inte. Tillsammans med den här gruppen investerare gör vi ett urval av vilka som ska gå vidare till att träffa och matchas med potentiella investerare i just deras bolag. Även här faller ungefär hälften ifrån, säger hon. De som kommer till matchningssteget får sen träffa investerare i ett skarpt läge. – Då är bolagspresentationen ordentligt genomarbetad och entreprenören redo att möta investerare, säger Lena. Det är något hon själv har erfarenhet av. – Jag har egen erfarenhet av att möta investerare och affärsänglar från när jag var styrelseordförande för Schemagi. Det tar ett tag innan man förstår hur det faktiskt går till, vad det är som är viktigt att visa upp vid ett investerarmöte. Hade jag då varit bättre förberedd hade jag definitivt känt mig mer bekväm och även haft en mer effektiv kapitalanskaffningsprocess. Nu tog det nog extra mycket tid som vi i bolaget kunde lagt på kund- och marknad, dvs skapa intäkter, berättar hon. LENA ÄR ENGAGERAD i flera andra bolag och verksamheter, utöver sitt arbete med EST. – Bland annat arbetar jag med ledarskapsutveckling, strategisk rådgivning, håller utbildningar på Styrelseakademien och har flera styrelseuppdrag. Anders fyller också sin tid. – Utöver LEAD och EST jobbar jag i styrelsen på XMReality och är engagerad där, jag har också mindre uppdrag hos olika bolag där jag hjälper till med styrelseutveckling, affärsutveckling, ägardirektiv och sådana saker, berättar han. Anders och Lena säger att de kompletterar varandra ganska bra. – Vi kände inte varandra innan vi började med det här men vi har kommit att arbeta riktigt bra tillsammans och vet hur vi ska använda våra olika kompetenser och styrkor för att komplettera varandra, säger Lena. – Till exempel blir det mer naturligt att jag tar hand om frågor inom marknad och kommunikation. Anders bakgrund från forskningsrelaterade bolag gör att det blir mer naturligt att han sätter sig in lite djupare när vi möter den typ av bolag. Anders erfarenhet från den akademiska världen är värdefull vid de tillfällen bolag ur forskningen på LiU närmar sig EST. – Det är viktigt att kunna förklara sin produkt eller tjänst på ett sätt som går att förstå och då är