AMES 1
TEXT & FOTO: MIRJAM LINDAHL IDEAL OF SWEDEN TEXT
& FOTO: PER ODDMAN FRÅN GARAGET TILL VÄRLDSMARKNADEN Att det skulle bli egenföretagare av Joachim Lindström och Filip Ummer stod klart tidigt under pojkåren. Entreprenörer var de två vännerna nämligen redan som barn. – Ett av våra första samarbeten var en stekhet sommardag hemma i Söderköping. Av någon anledning blev en mängd bilar stående i kö, och vi kom på idén att sälja kall saft till de törstiga chaufförerna, berättar en influensasjuk Joachim på telefon från en sjuksäng i London. VÄNSKAPEN FORTSATTE SEDAN genom skola och utbildningar och så småningom blev de även arbetskamrater inom telekombranschen. – Vi uppfattade en stor efterfrågan på både funktionella men också snygga mobiltillbehör, fortsätter Joachim. Det tunna utbud som fanns var mest fokuserat på skydd och var i ärlighetens namn inte direkt estetiskt tilltalande. Varför kunde man inte göra produkter som var väldesignade samtidigt som de fyllde en funktion? Produkter som helt enkelt förenklade människors vardag. SAGT OCH GJORT, ATT STARTA FÖRETAG ihop var inget främmande. Joachim och Filip var överens om hur de ville jobba, vilka uppoffringar de skulle bli tvungna att göra och vad som skulle komma att krävas. – Vi startade iDeal Of Sweden 2013 helt utan kapital, berättar Joachim. Vårt första hela verksamhetsår 2014, höll vi till i garaget. Och det var inga bekymmer med platsen, eftersom vi sålt av med våra bilar för att få ihop till uppstarten då banken inte var intresserad av att vara med i det skedet, skrattar han. Det var mycket jobb och mycket slit. Joachim berättar om kundtjänstsamtal på julafton och en ständig oro över framtiden. I ett skede var verksamheten nära att gå omkull. I kedjan av producenter, distributörer och återförsäljare gick något snett, men Joachim och Filip gav inte upp utan fortsatte jobba ännu hårdare. – Visst har vi fått göra stora uppoffringar, konstaterar Joachim. Ibland har vi varit så otroligt 22 trötta, men vi har alltid stöttat och pushat varandra att gå vidare, att fokusera på möjligheterna. Vi har också haft stöttning från familj och vänner vilket naturligtvis varit nödvändigt. SÅ KOM VÄNDNINGEN UNDER 2015. PhoneHouse, 3 och flera andra större aktörer tog in iDeal Of Swedens produkter i sitt sortiment samtidigt som man startade upp sin egen e-butik. Idag kommer hälften av omsättningen från den egna e-handeln och Joachim säger att det är näst intill nödvändigt att erbjuda sina produkter på nätet för att vara med och slåss om kunderna. – Det var en otrolig känsla när det lossnade! När allt slit gav utdelning och vi fick andas ut och kunde börja tänka på utveckling och nya idéer. Marknadsföringen har till stor del skett via sociala medier. Facebook och Instagram har varit stora och viktiga nycklar då man kunnat rikta effektiva kampanjer mot relevanta kundsegment. Joachim poängterar att det är viktigt att våga tänka nytt, våga testa. Kanske är inte det traditionella sättet, det som alltid funkat, det som ger bäst utdelning i alla fall. – Vi har alltid strävat efter nästa nivå. När vi flyttade från garaget och in i våra egna lokaler på Drottninggatan i Norrköping var det dags att ta steget att anställa. Joachim talar om vikten med att omge sig med människor man litar på. Som brinner för det de är duktiga på och att våga delegera och ge ansvar. – Att ta tillvara på de som kan bli entreprenörer i sitt specifika område- det är viktigt. Vi strävar efter att alla ska jobba med det man bäst på. Då får man en levande och fungerande organisation. Idag har vi 45 kreativa medarbetare i Norrköping, Stockholm, London, Amsterdam, Florida och Shenzhen. SJÄLV ÄR HAN DEN som har ett övergripande ansvar som vd och jobbar mycket med marknadsföring och planering medan Filip är den kreativa och visuella som driver produktionsavdelningen framåt. – Just nu reser jag mycket. Men jag önskar mest av allt att få mer tid till att föreläsa, berättar Joachim. Att få dela med mig av alla lärdomar vi fått med oss på den här resan och att få inspirera ungdomar att ta vara på sin entreprenörsanda och våga. Alla kan inte allt, men alla kan lära sig allt - bara man vill och ger sig den på att det ska gå! deklarerar han. Företagarlivet är en berg-och dalbana, och det är det som gör det så spännande! n JOACHIMS TIPS TILL BLIVANDE FÖRETAGARE: • Testa din idé själv först. • Vänta med stora investeringar • Alla misstag går att omsätta till erfarenheter • Välj så småningom investerare du kan jobba bra tillsammans med, som kan ge mer än bara pengar • Läs om framgångsrika företagare, lyssna på poddar. Låt dig inspireras! • Lär dig vad du gör bäst och vad du bör delegera • Tro på möjligheterna och GE INTE UPP