AMES 1
ÖSTGÖTAR ÄR DE MEST VÄRDERINGSDRIVNA INVESTERARNA
TEXT: MIRJAM LINDAHL Östgötar är de som är mest villiga att investera i företag vars värderingar man själv sympatiserar med. Det visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Pepins, Sveriges ledande aktiebaserade Crowdfunding-bolag. Totalt anser 70 % av invånarna i Östra Götaland att det är ganska eller mycket viktigt att värderingsgrunderna stämmer överens och 28 % är i stor utsträckning benägna att investera i ett sådant bolag. – Det är positivt att så många östgötar vill investera, men tyvärr känner många sig exkluderade av svåra processer säger Julia Reuszner, vd på Pepins. UNDERSÖKNINGEN VISAR OCKSÅ att bara 2 % av östgötarna anser sig ha mycket goda kunskaper om hur finansmarknaden fungerar och alltså känner sig helt bekväma med aktiehandelns alla moment. Aktiebaserad Crowdfunding, som är en allt vanligare investeringsform, innebär att vem som helst som vill investera 500 kronor eller mer, kan göra det i onoterade tillväxtbolag. År 2017 genererade systemet över en halv miljard kronor i tillväxtkapital till svenska bolag. Julia berättar att en av de mest spännande emissioner hon jobbat med var Linköpingsbaserade Dynamic Code, där man tog in 287 nya delägare och 10 miljoner kronor på 39 minuter. Kapital som hjälpte bolaget att lansera sin nya e-handel. ETT AV CROWDFUNDINGENS SYFTEN är att få fler vanliga människor delaktiga i marknadsekonomin. – Alla i Sverige borde få känna att de har ekonomisk rösträtt, säger Julia. Att man sprider den ekonomiska makten till ett större område än till ett par kvarter runt Stureplan, och det känns viktigt. För på så vis blir det de företag som folket vill se som också lyckas, inte bara de företag som professionella investerare och affärsänglar finner intressanta. PÅ PEPINS VÄLJER MAN UT ett antal tillväxtbolag och granskar deras affärsmodell och ledning. Man tittar på bolagens långsiktiga mål, vilka avtryck de gör, om deras idéer är innovativa och förstås- om det går att tjäna pengar. Så förhandlar man fram ett avtal, paketerar detta till ett erbjudande och erbjuder alla samma villkor och förutsättningar - oavsett hur mycket man väljer att investera. – På så sätt blir det enkelt och tydligt, säger Julia. Och förhoppningsvis leder det till att fler tar 24 BRANCH ÖSTGÖTARNA VILL BLI DELÄGARE I: 1. Artificiell Intelligens och Robotteknik (35%) 2. Miljörelaterade bolag (32%) 3. Teknik/IT (30%) 4. Fastigheter (27%) 5. Läkemedel/hälsa (23%) 6. Industri och tillverkning (22%) 7. Besöksnäringen (ex hotell, restaurang, resor, kultur) (19%) 8. Livsmedel (19%) 9. Jordbruk (17%) 10. Sport och fritid (17%) 11. Vård och omsorg (16%) 12. Energi (16%) 13. E-handel (14%) 14. Djur (11%) 15. Gaming (Dator-,Mobil- och TV-spel) (7%) steget och gör sin röst hörd när det gäller vilka bolag som får chansen. Kanske vill man värna om bolag i närområdet? Kanske vill man gynna en mindre utbredd bransch eller bolag som jobbar utifrån de värderingar som man själv har? ENLIGT UNDERSÖKNINGEN ANSER två av tre östgötar att det är av stor vikt att företaget man investerar i har ett aktivt hållbarhetsarbete, och sex av tio tycker att arbetet med jämställdhetsfrågor är viktigt. – Det värderingsdrivna investeringstänket vi ser i Östra Götaland är något som behövs på hela den svenska finansmarknaden, menar Julia. Det ger en bredd åt de bolag som lyckas etablera sig. Och eftersom vi alla är konsumenter till dessa bolag är det inte mer än rätt att vi också får vara med och bestämma vilka bolags varor och tjänster vi ska konsumera! JULIA TYCKER ATT FORMEN med aktiebaserad crowdfunding är ett fantastiskt sätt att investera, för sin egen skull, med chans att tjäna pengar långsiktigt, men också för att man hjälper de bolag som just nu befinner sig i ett skede av tillväxt och har behov. Behov av kapital förstås, men också hjälp med att nå ut till sin marknad och sina presumtiva kunder, med spörsmål angående till exempel avtal och kontrakt, anställningar och myndigheter. Genom ett forum på sajten kan man som delägare bidra med sina kunskaper, erfarenheter och sitt kontaktnät för att stötta och hjälpa sitt bolag att växa och bli lönsamt. DEMOSKOPS UNDERSÖKNING visar att 23 % av östgötarna skulle vilja handla mer i aktier under 2018 för att få sina pengar att växa. En av fem skulle vara villiga att investera i onoterade bolag om processen var enklare, och hela 51 % säger att de med säkerhet skulle göra det om man kunde få sätta in 500 kronor som lägsta insats. 70 % säger sig vara mer benägna att investera i företag vars värderingar man sympatiserar med, medan 69 % tror att det skulle vara svårt för onoterade små och medelstora företag att få in kapital för att utveckla verksamheten. Kanske är det därför östgötarna också är minst benägna att starta och driva företag? Av dem som inte har någon erfarenhet av att driva företag sedan tidigare är det bara 14 % av de tillfrågade som skulle vara villiga att göra detta. (Att jämföras med Skånes 45 % och Västra Götalands 38 %) AKTIEBASERAD CROWDFUNDING ger tillfälle att stödja sina lokala bolag och dem man känner lite extra för. Precis så som östgötarna tänker. Och det är en möjlighet vi alla borde ta vara på! menar Julia. n