AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Det har
aldrig varit lättare att publicera ett budskap, men det har aldrig varit svårare att nå ut. Den som behärskar konsten att sprida sitt budskap får en stor fördel mot andra. Men hur gör man för att nå ut, när de man vill nå blir bombarderade med tusentals budskap varje dag? SÅ NÅR DU UT MED DITT BUDSKAP DET HAR ALDRIG VARIT LÄTTARE att publicera ett budskap, men det har aldrig varit svårare att nå ut. Den som behärskar konsten att sprida sitt budskap får en stor fördel mot andra. Men hur gör man för att nå ut, när de man vill nå blir bombarderade med tusentals budskap varje dag? Det enklaste sättet är att köpa utrymme i sociala medier och andra medier. Men det kostar en rejäl slant att nå ut till en bred publik. Och tyvärr är trenden att de sociala medierna vill ha allt mer betalt för att sprida dina inlägg. Har du inte en stor budget måste du hitta andra strategier. Om du är i min situation och inte har en enorm följarskara på sociala medier, kommer dina inlägg bara visas för en handfull personer. Men vi vill ju att tusentals skall läsa våra inlägg. För att det skall hända krävs att vi är kända och gillade av vår publik och att vi publicerar något som publiken tycker om och vill dela. Men det är fyra frågor som vi måste ställa oss 1. Varför skall vi kommunicera? 2. Vad skall vi kommunicera? 3. Till vem? 4. Vad vill vi se för resultat av vår kommunikation? För att nå ut med vårt budskap är det därför en hel del att fundera på för att lyckas. Vi måste jobba på vårt varumärke, vårt nätverk och skaffa oss vänner och andra som gillar det vi gör. Ju starkare dessa är ju lättare är det att nå ut med budskapet. Ett exempel är lunchnätverket LunchIn som jag är engagerad i. Mina uppdateringar om LunchIn på Linkedin får mycket bra spridning just för att mottagarna gärna trycker på gillaknappen eller kommenterar. Det förstärks av verkliga möten vi har på luncherna som stärker engagemanget. Vara känd och omtyckt underlättar Om vi är kända och omtyckta kommer våra kontakter och följare dela vårt budskap och sprida det vidare, utan att vi behöver lägga stora pengar 32 på annonsering. Men det kommer bara fungera om vi ger mottagarna en anledning att dela eller gilla våra inlägg. Det är därför vi måste veta vad som är relevant och intressant för vår målgrupp. Är det inte relevant och intressant kommer de inte att dela oavsett hur goda vänner vi är eller hur mycket de gillar oss. Ok min mamma kommer att gilla det . All framgångsrik marknadsföring och varumärkesbyggande har skett under lång tid. Det finns ytterst få som går från okänd till superkändis över en natt. För att orka hålla på under lång tid måste det handla om det vi brinner för, det vi är passionerade för, det kommer att märkas i kommunikationen. Men det krävs också att vi är kreativa och vågar prova nya sätt i vår kommunikation. Det är bara att acceptera att hur mycket vi än marknadsför oss så kommer vi inte nå alla, vi måste inrikta oss på vissa målgrupper. Ju bättre vi känner vår målgrupp och ju smalare den är, ju enklare blir det att nå fram och kommunicera det som de blir berörda av. Några tips för att nåt ut • Fråga dina kunder var de finns i den digitala världen. Vilka grupper är de medlemmar i på Facebook och Linkedin, vilka tidningar brukar de läsa, vilka mässor går de på? Kartlägg detta och se till att du syns på dessa ställen. • Börja samla på material till nyheter. Det kan vara att ta bilder på människor, platser och saker som händer, som senare kan användas till publicering. • Publicera riktigt bra saker som folk vill dela. Det är bättre att satsa på bra uppdateringar än många uppdateringar. Att lägga mer tid på innehållet kan boosta spridningen enormt. • Ge dina mottagare en anledning att dela eller gilla ditt inlägg. • Samverka med kunder och leverantörer om nyheter så att ni hjälper varandra med spridning. Ett bra sätt är helt enkelt att skriva nyheter ihop. • Använd kameran, ta foton eller gör enkla filmer. Publicera dessa direkt på Facebook och Linkedin för att få bäst effekt. • Uppmana nätverket att gilla och dela dina inlägg. Ring dina bästa vänner eller skicka epost och be dem att dela och gilla. • Studera dina konkurrenter och kolla hur de kommunicerar. • Bli aktiv i de kanaler du själv vill synas i. Gilla, kommentera och dela andras inlägg så kommer de bli mer benägna att göra det samma. • Lägg några kronor på sponsrade Facebookinlägg – satsa på de inlägg som redan går bra från början. Men kom ihåg att all kommunikation i slutänden skall stötta ditt syfte och ditt varför. I mitt fall är det att få fler kunder. Så inkludera alltid en call-to-action i din kommunikation. Det kan vara så enkelt att du skriver ut dina kontaktuppgifter eller en länk till ett kontaktformulär för den som vill ha mer information. Lycka till! VILL DU HÖRA MER om varumärken och att sprida budskap så är du välkommen på frukostseminarium den 11 april på Cleantech Park i Linköping. Då ger jag och Claes Ekström våra bästa tips på hur du stärker och sprider ditt varumärke. n TOMAS TRÄNKNER Marknadsföringsexpert Slipsten Marknadsutveckling Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv. Kontakt tomas@entreprenorsdriv.se