Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN PROFILEN – När man bränner kalori
er får man stoppa i sig nya, men när F ormel 1 är världens mest extrema motorsport. Ett världsomspännande gladiatorspel med en halv miljard TV-tittare. Vars huvudingredienser är bilkonstruktörernas giriga jakt på prestanda och modiga unga män som är villiga att riskera allt för en chans att få visa vem som är snabbast. Bara 20 människor i världen har vad som krävs för att få kalla sig Formel 1-förare, 27-årige Marcus Ericsson från Örebro är en av dem. Porsche Magasin möter honom i tryckande hetta vid Marina Bay i Singapore för att ta reda på om livet i Grand Prix-racing är lika glassigt som det låter. – Det är mycket hårt slit. Istället för det förväntade svaret om hjältemod och jetset-liv med privatplan, champagne och fotomodeller kastar vi oss in i en diskussion om en hårt kontrollerad och ofta motsägelsefull tillvaro – den som fansen i TV-soffan aldrig ser. Marcus kommer direkt från ett långt träningspass med sin personliga tränare Alex Elgh som jobbar med Marcus fysik två timmar varje dag. I de flesta sporter vinner den som är starkast. På klassiskt Formel 1manér ser det annorlunda ut i motorsportens högsta liga. Marcus måste köra hårt på gymmet, men inte för hårt. – Jag är rätt så lång med racingförarmått mätt och får inte lägga på mig extra kilon. Det är en balansgång mellan att vara stark nog för att orka köra bilen och att inte ha onödiga muskler på kroppen. F1-industrin är fixerad vid låg vikt. Allt som påverkar bilens prestanda måste göras så lätt som möjligt. Föraren är inget undantag. Som reslig skandinav på 180 centimeter kommer han alltid att väga mer än kortare förare med samma BMI. Exempelvis är snittlängden för de senaste tio årens världsmästare 170 centimeter. Det gör det svårare för teamet att komma ner under den stipulerade minimivikten, 728 kilo för bil och förare. Ett lättare ”paket” tillåter att man lastar upp chassit till viktgränsen med ballast. På så vis kan tyngdpunkten sänkas vilket har en direkt inverkan på bilens varvtidspotential. Marcus väger sig så ofta han kan och måste alltid tänka på vad han stoppar i sig. Framförallt kvällstid när sötsuget kommer smygande, då råder totalförbud mot kolhydrater. 10 man inte gör det får man passa sig. Det är inte världens roligaste matschema, men så är det. Så vad händer om du är ledig ett par dagar och råkar unna dig en pizza? Det är väl knappast någon som märker? – Jodå, det är stenhårt. Varje fredag innan första tidsträningen är det invägning. Sedan vägs man innan och efter varje körpass hela helgen. Har man lagt på sig ett kilo får man höra det direkt. Då får vi lite skit, både jag och Alex. Bilden av det glamourösa playboy-livet som etablerades av 1976 års ryktbare världsmästare James Hunt känns långt borta. På den tiden var vilda fester en del av GP-racingen och Hunt sågs gärna med en cigg och en öl direkt efter målflaggan. – Det går inte i dagens Formel 1. Nu är alla förare elitidrottsmän och det måste man vara för att orka prestera. Under ett race som Singapore Grand Prix utsätts förarna inte bara för 35-gradig värme och 80 procents luftfuktighet. Precis bakom ryggen sitter bilens Power Unit, som det heter på F1-språk. En superavancerad hybridmotor med en sex-cylindrig turboladdad förbränningsmotor på 1,6 liter. Tillsammans med återuppladdningsbara batterier ger den närmare 1 000 hästkrafter i kvaltrim. För föraren innebär kraften dels acceleration från 0–200 km/h på under fem sekunder, men också intensiv värmeutveckling. Förarna kan svettas bort upp till tre kilo vätska under ett race där de hela tiden slåss om placeringar i farter upp till 370 km/h på de snabbaste banorna. Nya regler till årets säsong med bredare däck och effektivare aerodynamik hade som syfte att sänka varvtiderna med fem sekunder. Det har gett bilar med massiv downforce som presterar bibehållen sidoacceleration genom de snabbaste kurvorna på upp mot 5 g. Under inbromsningar utsätts förarna momentant för hela 6 g. Kombinationen av extrema fysiska påfrestningar och stress ger F1-förare den högsta snittpulsen under längst tid av alla idrottsmän. Runt 180 slag per minut i upp till två timmar som är maxtiden för ett Grand Prix. Påfrestningarna är enorma. Mellan mars och november körs 20 GP-race i lika många länder, spridda över sex världsdelar. För att behålla en fast punkt i tillvaron har Marcus valt att bo kvar hemma i Sverige. – Det är svårt att få en vardag när man är ständigt flängande och lever i sina resväskor. Hemma i Örebro träffar jag polarna och familjen, försöker koppla bort racingen litegrann. Om det finns