Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN KONST visualisera hur slutresulta
tet kommer att se ut i exakt rätt miljö. – Det gör det möjligt för mig att skapa en hyperrealistisk estetik som har mer gemensamt med fotografi än illustration, säger Chris Labrooy. För trots att 36-årige Labrooys bakgrunder ser verkliga ut är det inte foton utan miljöer han bygger upp virtuellt. En bild tar konstnären flera veckor att färdigställa och en stor del av tjusningen med verken är kompositionen och hur vackert bakgrunderna, som huset i Palm Springs eller nerdragna pasteller, spelar mot de lockande objekten. Han placerar objekten i en drömlik D en skotska konstnären, formgivaren och designern Chris Labrooy är uppmärksammad för sina lekfulla och realistiska fotomontage, illustrationer och animeringar i 3D. Bland uppdragsgivarna hittas prestigefyllda företag som Nike, McDonald’s och Apple. Men när konstnären arbetar fritt väljer han ofta motiv med bilar och gärna från favoritmärket Porsche. Resultaten är allt som oftast realistiskt surrealistiska. Som i serien med Porsche Carrera 911 RS, där 12 ljusblåa bilar står uppradade i en pool framför en vacker, modernistisk Palm Springs-villa. – Bilar har många unika egenskaper som ger dem personlighet och karaktär. Jag får sällan betalt för mina jobb med bilar så man kan kalla dem för mina passionsprojekt, har Chris Labrooy tidigare sagt i en intervju med CNN. Redan under uppväxten i Skottland var konstnärens intresse för bilar stort. Han samlade på leksaksracingbilar, körde radiostyrda bilar och rattade själv i TVspel. I ritblocket fylldes sida efter sida med bilder av bilar. Under utbildningen i 21 produktdesign vid Royal School of Art i London fick Chris Labrooy lära sig att animera. Efter masterexamen försörjde han sig på att rita möbler och andra nyttoprylar. Men i takt med teknikens utveckling och att han blev skickligare började han bygga de egna unika motiven med hjälp av 3D och CGI, datorgenererade bilder, så kallade renderingar. Så skapas till exempel idag komplicerade filmscener och TV-spel. I andra branscher, som inom arkitekturen, hjälper renderingarna till att arkitektonisk tillvaro och ger bilden perfekta attribut. I datorprogrammen kan han till exempel styra var solen ska stå på himlen för att ge rätt ljus på bilmodellerna och skapa harmoni. Programmens bibliotek växer hela tiden och idag finns 1 000-tals produkter, ytor och material som kan adderas – alla stärker känslan av att bilden är ett verkligt fotografi. – Jag fokuserar på särskilda aspekter av bilkulturen som jag är intresserad av, som Porsche, japanska klassiker eller amerikanska pickup-bilar. Kontexten är lika viktig som bilen, jag försöker välja bilar och platser som stärker varandra, säger Chris Labrooy. I en intervju med vår systertidning Christophorus har Labrooy tidigare sagt att han tidigt i karriären förstod att han