Porsche Magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Mattias Gunnerfeldt och
Mikael Johansson går till botten med Porsches ingenjörskonst. fler modeller än Porsche 911 för att få fart på ekonomin. Men vilken typ av bil skulle komplettera Porsche 911? Redan 1970 hade Porsche börjat skissa på en modernare, större GT-vagn som skulle hamna ovanför Porsche 911 i modellutbudet. De allt hårdare kraven på avgasrening i USA skrämde Porsche som sålde hälften av bilarna i Nordamerika. Den ”gamla”, luftkylda boxermotorn i 911:an ansågs inte lämplig för effektiv avgasrening och därför började man snegla åt vattenkylda motorer. FORMINNOVATIONER Porsches ingenjörer fokuserade på en 2+2 coupé med baksäte i ungefär samma storlek som 911:an. Motorn skulle bli en 5,0liters V8:a med överliggande kamaxlar och vattenkylning. Toppeffekten borde hamna kring 300 hk. Ganska snabbt byggde man komponenter för att testa transmission, hjulupphängning och frontmotorplacering. Under sommaren 1973 filade man på de sista designändringarna av 928:an och allt löpte enligt plan. Men den 6 oktober 1973 anföll Syrien och Egypten gemensamt Israel vilket ledde till den stora oljekrisen. Med oljekrisen följde en världsomspännande konjunkturnedgång och då var inte sportbilar med stora bränsleslukande motorer det som stod högst upp på konsumenternas önskelistor. För formen stod Porsches chefsdesigner Anatole Lapin, en lettisk formgivare som utbildats i Tyskland och 1951 flyttat till USA för att jobba för General Motors. 1965 förflyttades han till Opel i Rüsselsheim och 1969 värvades Lapin till Porsche. Anatole Lapin övervakade arbetet med 928:an, men det mesta av ritandet utfördes av Wolfgang Möbius tillsammans med chefsingenjören Wolfgang Eyb. Bland de mer udda forminnovationerna märktes helt integrerade stötfångare, där deformationszonen låg innanför plasten. Genom att använda uppfällbara ”grodögon” gick det att göra fronten låg och mera lik 911:an, vilket också gynnade luftmotståndet. INTRESSET ÖKAR Trots oljekrisen och lågkonjunkturen bestämde sig Porsche den 15 november 1974 för att fullfölja 928-projektet som planerat. 911:an förbättrades på flera punkter och försäljningen tog fart igen 1975. Man bestämde sig dock för att justera ned motorvolymen i 928:an till 4,5 liter istället för 5,0 för att på det sättet sänka bränsleförbrukningen. Effekten var 240 hk. Under 1975 satte man igång testverksamheten på allvar. Sammanlagt kördes över 100 000 mil med de olika testbilarna. Den officiella debuten skedde på Genèvesalongen 17–27 mars 1975 och bilen blev snabbt en av mässans stora snackisar. Medlemmar i 928-klubben hårdgranskar en av bilarna. Så här i backspegeln har Porsche 928 ofta beskrivits som en parentes i bilmärkets historia, och av somliga till och med som en flopp. Omdömena är inte riktigt rättvisa, utan det handlar snarare om att modellen alltid jämförs med den eviga ikonen Porsche 911. Porsche 928 tillverkades i 18 år och såldes i fler än 60 000 exemplar. De senaste två-tre åren har också intresset för Porsche 928 ökat, vilket märks inte minst på begagnatpriserna. – För tio år sedan gick det att köpa vettiga renoveringsobjekt för mellan 20 000 och 40 000 kronor. Nu är det svårt att hitta något under 100 000 kronor, säger Rikard Nagel. Porsche 928 har också ett rykte om sig att kräva stor plånbok om något går sönder. – Ja, det stämmer. Bilarna är dyra att reparera. Varenda liten del på bilen är framtagen just för den, det finns knappt en lånad komponent från Porsche 911. Därför blir det dyrt. Och därför står tyvärr många bilar i garage istället för att köras. Totalt finns det ändå runt 1 100 registrerade Porsche 928 i Sverige, vilket gör att vi sannolikt är det land i världen som har flest Porsche 928 per capita. Och ett 20-tal av dem står alltså här på Rikard Nagels villagräsmatta en solig sommardag. 41